سِرِه

روشنگری و تبیین تحریفات دفاع مقدس

سِرِه

روشنگری و تبیین تحریفات دفاع مقدس

سِرِه

از ایشان نیستی ؛ می گو از ایشان *
هدف اصلی ایجاد این وبلاگ، تبیین و روشنگری تحریفات در روایتگری دفاع مقدس می باشد. از مخاطبان محترم تقاضامی شود از طریق آدرس 📧 : hk43siamak@yahoo.com ویا 📱: 09177334877(لطفا"فقط پیام کوتاه) نقطه نظرات و پیشنهادات خویش را ارسال نمایند.
هرگونه بازنشر و اقتباس از مطالب این وبگاه ؛ باذکر آدرس ؛بلامانع است.
deare friends .Only comments written in persian will be displayed and responded to .Thank you

نویسندگان

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

طنز جبهه؛ فکاهی یا هجو ارزشها- دیدگاه

جمعه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۴، ۰۲:۵۵ ق.ظ

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیمِ 

یااَبَالحَسَنِ یا عَلِیَّ بنَ موُسَی الرِضا

*بررسی داستانهای طنزدفاع مقدس 

(این یک نظریه کاملا شخصی است و نظرات مغایرهم محترم هستند)



مدتی است علاوه بر مواجهه با آثار طنز سینمایی و تلوزیونی دقاع مقدس ؛ با نوع دیگری از آن باعنوان کتابهای طنزجبهه روبرو شده ایم؛ صرف نظر از واکاوی اخلاص و نیت نویسنده گان و ناشران اینگونه آثار که البته تا این لحظه سوءنیتی مشاهده نشده؛ بازخورد اینگونه کتب در ذهن مخاطب نوجوان و جوان امروز از اهمیت بیشتری برخوردار است و به عبارتی کودک و نوجوان امروز ما ؛ اولین شناختی که از حماسه دفاع 8 ساله پیدا می کند با چنین رویکردی است که در قالب فیلم و کتاب و البته سازگار با ذائقه کودک و نوجوان امروز؛ می باشد. اما این شناخت و آشنایی اولیه با این شکل و محتوا ؛ قادر نخواهد بود در آینده بین حماسه واقعی و آنچه که نونهال ما خوانده و دیده ارتباط منطقی و اصولی ایجاد کند.

اینکه در همان سالهای اولیه وقوع جنگ تحمیلی (صدام به نماینده گی استکبارجهانی علیه ایران) از آن به دفاع مقدس تعبیر شد و کماکان موسوم است؛ شباهتهای زیاد این حماسه قرن معاصر با حماسه حسینی در سال 61 هجری بود؛ که تمامی خصوصیات و ویژگی کربلای امام حسین علیه السلام را دارا بود و از اظطرار وحج و عروسی ناتمام گرفته تا هجرت و شهادت و اسارت و جانبازی و اطاعت از ولایت و استقامت و .... همه را درمتن خود دوباره در پیش چشم مردمان این زمان متجلی ساخت. برای کودکانمان علی اصغر و رقیه س ؛ برای نوجوانانمان قاسم بن الحسن وسکینه س؛ برای جوانانمان علی اکبر وا مام سجادع ؛ برای مردانمان امام حسین وعباس ع ؛برای پیرانمان حبیب و بریر و زهیر؛ برای زنانمان زینب و ام کلثوم س عترت خاندان مطهر پیامبر ص و خلاصه از همه قشری الگو در این کاروان عاشورایی اهلبیت ع وجود دارد. حتی جنس و حد و مرز شوخیهایی که اصحاب امام حسین علیه السلام از سرخوشی وصول به مقام شهادت از خود بروز می دادند را مشخص می کندو نه تنها آنرا مذموم نمی داند که بر وجاهتش نیز تاکید دارد. 

بااین مقدمه نسبتا طولانی به مطالعه و بررسی چند داستان طنزجبهه و اینکه واقعا وجود این دسته داستانها تا جه حد ضرورت دارد؟ می پردازیم؛ مستدعی است ابتدا  به مفهوم طنز و فکاهی از دیدگاه حضرت امام خامنه ایی در بالای مقدمه توجه نموده و سپس با این شاخص داستانهای مثال را بررسی کنید:

۷ نظر موافقین ۴ مخالفین ۲ ۲۷ شهریور ۹۴ ، ۰۲:۵۵
س - پور اسد