سِرِه

روشنگری و تبیین تحریفات دفاع مقدس

سِرِه

روشنگری و تبیین تحریفات دفاع مقدس

سِرِه

از ایشان نیستی ؛ می گو از ایشان *
هدف اصلی ایجاد این وبلاگ، تبیین و روشنگری تحریفات در روایتگری دفاع مقدس می باشد. از مخاطبان محترم تقاضامی شود از طریق آدرس 📧 : hk43siamak@yahoo.com ویا 📱: 09177334877(لطفا"فقط پیام کوتاه) نقطه نظرات و پیشنهادات خویش را ارسال نمایند.
هرگونه بازنشر و اقتباس از مطالب این وبگاه ؛ باذکر آدرس ؛بلامانع است.
deare friends .Only comments written in persian will be displayed and responded to .Thank you

نویسندگان

*از"لیتنا کنا معک" تا "شهداءشرمنده ایم"؟! (دیدگاه)

سه شنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۱۷ ب.ظ

      بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیم 
یا اَبَاالحَسَنِ یاعَلِیَّ بنَ الحُسَینِ یازَینَ العابِدینَ
* نقدی بر شعار کلیشه ائی (( شهداءشرمنده ایم ))

السلام علی عبادالله الصالحین؛ضمن ادای احترام به احساسات پاک و خالص همهءارادتمندان و علاقه مندان ؛نسبت به شهدای گرانقدرانقلاب و جنگ تحمیلی؛ این کمترین ؛همیشه از خودم می پرسم ؛ جرا اخیرا مردم ؛ خصوصا جوانهای ما اینقدر از این جمله کلیشه ای شهدا شرمنده ایم ) ؛ (( که این حقیر واقعا با این جمله مشکل دارم )) استفاده می کنند ؟ مضمون حدیثی است از معصوم علیه السلام که: اگر میخواهید در ثواب شهدای کربلاو سیدالشهداء علیه السلام شریک باشید، هرگاه حضرت را یاد کردید بگویید : یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزا عظیما. آرزوی رستگار شدن و رسیدن به فوز و فیض شهادت در رکاب ولی خدا، برای ‏کسانی که در معرکه کربلا نبوده‏ اند، آرزوی شیرینی است.شهادت را رستگاری دانستن و آرزومندی برای درک آن فیض، هم خطی با سید الشهداء «علیه السلام‏» است.این آرزو در زیارتنامه ‏های آن حضرت با عبارتهای مختلفی بیان شده است.از قبیل: [1] «فزتم و الله فلیت ‏انی معکم فافوز فوزا عظیما»،[2]«یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزا عظیما»،[3]«فیا لیتنی کنت ‏معکم فافوز معکم‏».جلوهء این آرمان والا، در هر عصری می‏تواند آشکار شود، چرا که‏ وقتی هر روز عاشورا و همه جا کربلا باشد و خط جهاد و شهادت به روی پیروان حق ‏گشوده باشدصداقت زائر در این ادعا، در جبهه‏ های نبردش با ستمگران دیده می‏شود و این آرزو به عمل می ‏رسد.


نمونهء آن در جبهه‏ های دفاع مقدس و شهدای این حماسه در جمهوری اسلامی مکرر دیده شده.! حالا چرا ما به شهدای عصرحاضر که می رسیم بجای اینکه به تاءسی از سیرهءمعصومین غلیهم السلام ؛ آرزوی همراهی با آنها را بکنیم؛ با گفتن شهدا شرمنده ایم ! از آرزوی همراهی با آنها استنکاف می ورزیم و وجدان رفاه طلبمان را با این جمله و نظایر آن ؛ آسوده می کنیم ؟ آیا دلیلش بعد زمان است ؟ که چون شهدای کربلا در قرن اول هجری بوده اند ! و الان آرزوی همراهی باآنان برای ما خطری ندارد ؟ ولی شهدای معاصر مربوط به همین ایام هستند و آرزوی همراهی با ایشان چه بسا که چاربالش خوشبختی مارا به مخاطره بیاندازد ! این جمله منفعلانه و بی خاصیت شهداء شرمنده ایم چه گره ای از کار نظام اسلامی و اهداف جهانی آن باز می کند؟
* آیا چواب ندای جاودانی و مظلومانهء هل من ناصر ینصرنی امام حسین علیه االسلام و همهء شهدایی که پس از واقعهءکربلا؛در گذر تاریخ تا امروز  به ایشان اقتدا کردند؛ شهدا شرمنده ایم ! است ؟
* آیا با گفتن شهدا شرمنده ایم می توانیم از عمل به شریعت اسلام که جهاد از فروع آن است و قانون اساسی کشور که بر گرفته از اصول آن است ؛ اوامر مقام معظم رهبری و وصیت نامه حضرت امام خمینی ره ؛ که ( فللعوام ان یقلدوه ) شانه خالی کنیم و همچنان نظاره گر فسق و فجورداخلی و شرارتهای دشمنان خارجی و تکفیریهای وهابی باشیم ؟ 
کاربرد این لفظ (شهدا شرمنده ایم ) بیشتر در مقام سلب مسئولیت از ادامه راه و رسیدن به آرمانهای والای الهی است و کم و بیش این آیه قران را در ذهن متبادر می کند که : اعوذبالله من الشیطان الرجیم...قَالُوا یَا مُوسَیٰ إِنَّا لَن نَّدْخُلَهَا أَبَدًا مَّا دَامُوا فِیهَا ۖ فَاذْهَبْ أَنتَ وَرَبُّکَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ ﴿۲۴﴾گفتند: «ای موسی، تا وقتی آنان در آن [شهر]ند ما هرگز پای در آن ننهیم. تو و پروردگارت برو[ید] و جنگ کنید که ما همین جا می‌نشینیم.» (۲۴) سورة المائدة
*خلاصه مطلب: 
نه عرض شرمندگی ؟ و نه حدیث نفس از خود یا از دیگران پرسیدن؛ بعداز شهدا چه کرده ایم؟ هیچ کمکی به آرمان و راه شهدا و اعتلای راهی که آنها در آن راه به شهادت بر گزیده شدند؛ نمی کند. چه قبل از شهدا؛ چه بعداز شهدا؛ چه شرمنده و چه رضا؛ بایستی آرزوی همراهی و حضور ثابت قدم و مطمئن در معرکه و میدانی که آنها را به این فیض رسانده را داشته باشیم و چه ذکر جایگزینی از این بهتر که بگوییم :  ؟ و چه کاری از این مهمتر که به این شعار پرچم مولاناصاحب ازمان عج عمل کنیم که می فرماید:  ؟ و چه را باید بشنویم واطاعت کنیم؟ جز فرامین خدا؛رسول خدا؛قران ؛معصومین و نهایتا ولی امر مسلمین امام خامنه ایی ؟ دوستانیکه می خواهند شرمنده شهدا نشوند و یا نمی دانند بعد از شهدا چه کرده اند ؟ عجالتا به این دو فقره بپردازند که مجموعش می شود بصیرت . و چونکه 100 آید 90 هم پیش ماست.
بهر حال کاربرد فعلی این جمله در مفام انفعال بیشتر استعمال می شود تا حرکت آفرینی و حرکت بخشی ؟ لازم به ذکر است که این نظر شخصی این کمترین است و برای کسی جحت نیست.

این وجیزه را با این روایت از معصوم هشتم به پایان می برم :
در حدیث مفصل امام رضا «علیه السلام‏» خطاب به ‏ریان بن شبیب آمده است: «یا ریان!ان سرک ان یکون لک من الثواب مثل ما لمن استشهدمع الحسین‏ «ع‏» فقل متی ما ذکرته: یا لیتنی کنت معهم فافوز معهم فوزا عظیما»[4] . اگر دوست‏داری که ثواب شهیدان کربلا را داشته باشی، هر گاه به یاد آن حادثه افتادی بگو: کاش من‏ نیز با آنان بودم و با آنان به رستگاری بزرگ می‏رسیدم.این آرزو، نشان دهنده زمینه ‏تفکرات عاشورایی در دل انسان است. 
* حال باید مجددا سئوال کرد : کدام شعارمقبول تراست؛ ایکاش باشهداءبودیم و بایشان به فیض عظیم می رسیدیم ! یا ؛ شهداء شرمنده ایم ؟؟؟؟
و آخر دعوانا انا الحمدالله رب العالمین

Attention .Only comments written in persian will be displayed and responded to .Thank you*


*پی نوشتها :
[1] مفاتیح الجنان، زیارت اول امام حسین، ص 424.
[2] همان، زیارت ششم، ص 427.
[3] همان، زیارت وارث، ص 430.
[4] بحار الانوار، ج 44، ص 286.:

نظرات  (۳)

سلام علیکم.خیلی خوب بود واقعا کلمه ی شهدا شرمنده ایم وظیفه ای از دوش ما بر نمیدارد.
یک استاد داشتم خیلی حرف قشنگی زد.گفت مقام شهدای کربلا به این دلیل خیلی بالاتر از بقیه شهداست که آنها الگویی تا قبل از آن برایشان نبود که اینطور جانفشانی کرده باشند و تمام زندگی و حتی آبروی خودشان را تقدیم حق کنند(واقعا کار عظمی ایست) اما شهدای دفاع مقدس چشمشان به همان شهدای کربلا بود.
ما هم که الان چشممان به شهدای دفاع مقدس است و البته قبل از آن به سیدالشهدا و شهدای دشت کربلا.
یا لیتنا کنا معکم...ذکر لبهامان ان شاء الله...یاثارالله
پاسخ:
وعلیکم السلام
نقد منصفانه و بسیار مستدل شما؛ در واقع تکمله ایست بر پیام این متن نوشته؛ چیزی ندارم بگویم جز تکرار کلام خودتان:
یا لیتنا کنا معکم...ذکر لبهایتان ان شاء الله...یاثارالله
 اللهم وفقنالماتحب و ترضی
..... وخوشا بحال رزمندگان وشهدای مدافع حرم های اهل بیت که امروز تجسم واقعی یا لیتنا کنا معکم ... هستند .
پاسخ:
....طوبی لهم و حسن مآب .
آجرک الله
خیلی با این پستتون موافقم!
همیشه نسبت به این جمله همین حس رو داشتم.انفعال و مسئولیت گریزی...
پاسخ:
سلام ... ممنون از تایید و التفات شما به مفهوم اصلی این یادداشت... زنده باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">