سِرِه

روشنگری و تبیین تحریفات دفاع مقدس

سِرِه

روشنگری و تبیین تحریفات دفاع مقدس

سِرِه

از ایشان نیستی ؛ می گو از ایشان *
هدف اصلی ایجاد این وبلاگ، تبیین و روشنگری تحریفات در روایتگری دفاع مقدس می باشد. از مخاطبان محترم تقاضامی شود از طریق آدرس 📧 : hk43siamak@yahoo.com ویا 📱: 09177334877(لطفا"فقط پیام کوتاه) نقطه نظرات و پیشنهادات خویش را ارسال نمایند.
هرگونه بازنشر و اقتباس از مطالب این وبگاه ؛ باذکر آدرس ؛بلامانع است.
deare friends .Only comments written in persian will be displayed and responded to .Thank you

نویسندگان

* شناسنامه های مخدوش ؟!

سه شنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۰۲:۰۹ ب.ظ

بسم الله الرحمان الرحیم

 *  دست تو شناسنامه هاشون می بردن ؟! 

"استثنائی که نباید قاعده شود

Image result for ‫شناسنامه های مخدوش ؟!‬‎

.....

اشاره :

- واقعه انقلاب اسلامی با رویکرد به نهضت مشروطیت؛ (که نظارت شارع مقدس بر حاکمان و قوانین کشور را ؛ لازم و واجب می دانست) ؛ تحت رهیری امام خمینی ره به پیروزی رسید؛ و مجددا" مرجعیت اسلام و قرآن برای استخراج و تدوین قانون اساسی کشور در دستور کار نظام مستقر و شورای انقلاب قرار گرفت. لذا تصویب قانون اساسی ملهم از شرع مقدس موجب تغییراتی در رفتارها و مسئولیت های فردی و اجتماعی مردم و خصوصا" جوانان گردید. ازجمله این تغییرات مشارکت عمومی در انتخابات و سایر عرصه هایی بود که با سرنوشت مردم مستقیما"مرتبط می گردید. توجه قانون جدید به جوانان و مبنا قرار گرفتن سن 15 سالگی برای ایشان جهت حضور در عرصه هایی که تا پیش از آن حتی برای بزرگترها دست نیافتنی بود؛ موجب ایجادحرکت پرشور و با برکت؛ انبوهی از جوانان شد؛که با مشارکت در تصویب قانون اساسی؛تعیین رئیس جمهور؛سازندگی؛دفاع از امنیت و تمامیت ارضی کشور و ... تصویرجدیدی از آینده کشور ارائه نمود.

 - از آنجا که سن 15 سالگی برای پسران ؛ سن بلوغ شرعی و مبنای التزام به مسئولیتهای انفرادی نظیر فرائض و تکالیف مطروحه در اصول و فروع دین است ؛ در تلاقی با سن ورود به التزام به مسائل اجتماعی نیز قرار گرفت؛ که تا پیش از آن 18 سالگی مبنای پذیرش مسئولیت های اجتماعی از جمله رای دادن؛سربازی و ازدواج بود؛ ناظر تغییر معادلات در مسائل عمومی اجتماعی و سیاسی (تعیین نماینده گان  مجلس شورا و خبرگان ؛ شرکت در جهادسازندگی و بسیج و مقابله باگروهکهای ضدانقلاب ) نیز بودیم.

"لازم به توضیح است که طبق بند 2 اصلاحی ماده 36 قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب 1385 مجلس شورا؛شرط سن رای دهندگان از 15 به 18 سال تغییر نمود و همچنان معتبر است"

- با وقوع حمله رژیم بعث عراق به تمامیت ارضی کشور با هدف مقابله با گسترش انقلاب ایران در منطقه ؛ شاهد فصل جدیدی از نقش آفرینی 15 ساله ها در دفاع از انقلاب و کشور در بستر "دفاع مقدس" می باشیم. نقش موثر جوانانی که به پشتوانه شرع و قانون؛ دفاع مقدس را تا قبول قطعنامه 598 همراهی کردند و از بذل جان دریغ نکردند؛بیادماندنی و غیرقابل انکار  است.

- نظر به وجاهت سن شرعی در تجویز ورود پسران به فعالیتهایی نظیر دفاع مقدس ؛ در این یادداشت ورود غیر مکلفین ذکوری را که با "دستکاری شناسنامه" یا سایر روشهای مشکوک به "جعل و کتمان حقایق" ؛ برخلاف قانون و بخشنامه های صادره از فرماندهی کل قوا و نیروهای مسلح؛ به جببه رفته و یا اعزام شده اند؛ از منظر قوانین رسمی کشور و شرع مقدس و مقررات بین المللی ؛ مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

✍️  ....

طرح مسئله : 

* تعریف جرم طبق ماده 2 قانون مجازات اسلامی :"هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم است"

قانون تخلفات ، جرایم و مجازاتهای مربوط به اسناد سجلی وشناسنامه :

ماده 2- اشخاص زیر به حبس از 91 روز تا یک سال و یا به پرداخت جزای نقدی از 200/000 ریال تا 1/000/000ریال و یا به هر دو مجازات محکوم می شوند.
الف – اشخاصی که در اعلام ولادت یا وفات یا هویت بر خلاف واقع اظهاری نمایند.
ب- حذف شده.......... ج- حذف شده...........
د- اشخاصی که در مورد ولادت یا وفات شهادت دروغ بدهند و شهادت آنان در تنظیم دفتر ثبت کل وقایع و یا وفات مؤثر واقع شود.
تبصره – در کلیه موارد مذکور در فوق ، مرتکب در صورت تکرار به حداکثر مجازات مقرر محکوم  خواهد شد.

ماده 10 – هرکس در شناسنامه یا اسناد سجلی خود یا دیگری هر گونه خدشه ( از قبیل خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن ) وارد نماید به پرداخت جزای نقدی از 100/000 ریال تا 500/000 ریال محکوم خواهد شد. در صورتی که اقدامات مذکوره  به قصد متقلبانه انجام یافته باشد ، مرتکب به مجازات جعل در اسناد رسمی به کیفیت مقرر در قوانین جزایی محکوم می شود. در صورت تکرار دادگاه مکلف به تعیین حداکثر مجازات می باشد.

- توضیح حقوقی:
"هرگاه در اسناد سجلی خود یا دیگری خدشه ای وارد شود از قبیل خراشیدن، تراشیدن، الحاق و ... که با قصد متقلبانه صورت گرفته باشد، جرم محسوب و مرتکب مطابق قانون مجازات اسلامی به مجازات جعل در اسناد رسمی محکوم می‌شود. اما درصورتی‌که قصد متقلبانه که در تعریف جرم جعل توسط مقنن در قانون مجازات اسلامی آمده است احراز نشود، ایراد خدشه صرفاً تخلف تلقی گردیده و مرتکب مطابق مواد قانونی مربوط به جرایم و مجازات‌های مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه  به پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شود."
* استفتاء و استعلام شرعی :
* حکم کلی"هر عملی که مصداق تخلف از قانون و قانون اساسی باشد از نظر شرعی حرام می باشد"
- سئوال :
"آیا می توان به جهت اشتیاق خدمت به کشور و ادای تکلیف؛برای زودتر اعزام شدن به خدمت سربازی ؛ یا همکاری با نیروهای مسلح مانند سپاه و بسیج؛ در شناسنامه یا اوراق سجلی دست برد و باتغییرتاریخ تولد ؛ بخدمات مذکور مشغول شد؟
درچه صورت دست بردن در شناسنامه (تغییرتاریخ ولادت) و استفاده از آن مجاز است؟
آیا اصولا"شارع مقدس؛اجازه استفاده از سندمجعول برای اهداف مشروع و واجب را می دهد؟
مستدعی است راهنمایی فرمایید. با تشکر"
"بطور کلى این گونه امور تابع قوانین و مقررات مربوطه مى‌باشد و تخلف از آن جایز نیست.موفق و مؤید باشید"
"انجام این کار جایز نست و باید مطابق قوانین و مقررات عمل شود."
"تغییر تاریخ ولادت بدون جهت  صحیح تقلب محسوب می شود و تخلف از قوانین نظام اسلامی جایز نیست و ما باید توجه داشته باشیم که هدف وسیله را توجیه نمی کند بلکه مسیر رسیدن به هدف هم باید صحیح و شرعی باشد .موفق باشید"
"دست بردن درشناسامه خلاف مقررات است وجایز نیست "
*مقررات بین المللی :
- دولت جمهوری اسلامی ایران در اسفند ۱۳۷۲ با «قانون اجازه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حقوق کودک» و با تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان رسماً این کنوانسیون را پذیرفت؛ مشروط بر آن که مفاد آن در هر مورد و هر زمان در تعارض با قوانین داخلی و موازین اسلامی باشد یا قرار گیرد از طرف دولت جمهوری‌اسلامی ایران لازم‌الاجرا نباشد.
‌ - ماده 1- از نظر کنوانسیون حاضر منظور از کودک افراد انسانی زیر 18 سال است مگر این که طبق قانون قابل اجرا در مورد کودک سن بلوغ کمتر‌تشخیص داده شود.
- ماده 38 پیمان‌نامه حقوق کودک اعلام می‌کند که کشورهای طرف کنوانسیون؛ نباید از افراد زیر پانزده سال در جنگ استفاده کنند. همچنین «پروتکل اختیاری شرکت کودکان در جنگ» از طرفین درگیری‌ها می‌خواهد که به افراد زیر هجده سال اجازه شرکت درجنگ داده نشود و سربازگیری اجباری در مورد این افراد نیز ممنوع است (ماده۴).همچنین این پروتکل اختیاری از حکومت‌ها می‌خواهد که کودکان را برای اقدامات نظامی بسیج نکنند و از نام‌نویسی آن‌ها برای شرکت در درگیری‌های نظامی خودداری شود و حکومت‌ها برای بازگشت آرامش جسمانی و روانی کودکان تلاش کنند.
🔰 تبیین ...
* از اوایل شروع جنگ تحمیلی مقررات و شرایطی برای اعزام نیروهای داوطلب وجود داشت که توسط مراکز اعزام نیرو به اجرا گذاشته می شد؛ بخشی از آن شرایط چنین بود:
- شرط سن قانونی (حداقل 15 سال با جثهء مناسب)
- شرط آموزش نظامی (سربازی یا بسیج و ...)
- شرط داشتن معرف (روحانی؛پاسدار؛ جهادی و...)
- شرط رضایت والدین (برای کسانیکه سن قانونی و یا جثهء متناسب نداشتند)
* حضرت امام ره در مقام ولی فقیه و فرماندهی کل قوا ؛ از شروع تجاوز استکبارجهانی به کشور تا قبول قطعنامه ؛ شرکت در جنگ را برای مکلفین "واجب کفایی" و به شرط نظر مثبت و اعلام نیاز مسئولین ادارهء جنگ؛ اعلام نمودند و فرمان "جهاد" صادر نکردند. بخشی از فتاوای ایشان در خصوص "وجوب کفایی" به شرح زیراست:
سؤال:‏ در کدام صورت برای شرکت در جبهه باید رضایت پدر و مادر را‏‎ ‎‏جلب کرد؟‏

جواب:‏ در مواقعی که شرکت در جبهه بر مکلف واجب نباشد و رفتن او‏‎ ‎‏موجب اذیت والدین گردد.(259)‏

سؤال:‏ دانش آموز سال سوم راهنمایی هستم؛ برای شرکت در مبارزۀ‏حق علیه باطل در بسیج ثبت نام کرده ام ولی پدر و مادرم می گویند که:‏‎ ‎‏«تو زود است به جبهه بروی!» و بدین طریق مانع رفتن من به جبهه شده و‏‎ ‎‏مرتب در خانه دعوا داریم و مرا از خانه بیرون می کنند و باعث آزار من‏‎ ‎‏می شوند، خواهشمند است بفرمایید تکلیفم چیست؟‏

جواب: مراعات حال والدین خود را بنمایید.(253)‏

سؤال:‏ آیا داوطلب شدن جهت اعزام به ارسال جبهه ها موکول به اذن پدر‏‎ ‎‏یا مادر یا هر دوی آنها هست یا خیر؟‏

جواب:‏ اگر رفتن شما به جبهه متعین نشده رضایت والدین را تحصیل‏‎ ‎‏نمایید.(247)‏

"لازم به ذکراست؛حضرت امام ره در فتاوی؛ هیچگاه توصیه به نافرمانی و امر خلاف و مغایر قوانین جاری نکرده اند و دستورات ایشان به نیروهای مسلح نیز واضح و روشن است ."
*نکته قابل تاملی را شهید مطهری در "کتاب حماسهءحسینی"ج1؛ مطرح می کنند و آن این است که در واقعهءعاشورا هیچکدام از شهدای کربلا حتی"قاسم بن الحسن ع" بدون اجازهء امام حسین علیه السلام به میدان جنگ عزیمت نکرده اند.
"در روز عاشورا هیچ کس بدون اجازه اباعبداللَّه به میدان نمی‏رفت. هرکس وقتی می‏آمد، اول سلامی عرض می‏کرد: السّلام علیک یا اباعبداللَّه، به من اجازه بدهید.حماسه حسینی،ج1ص 353
* در این یادداشت سعی شد تا با ادلهءقانونی و شرعی؛ لزوم اطاعت؛ ولایت پذیری و تمکین مکلفین ؛حتی در شرایط بحرانی مثل جنگ تحمیلی؛بررسی شود و نتیجه گیری را به عهدهء مخاطب محترم واگذار می کنیم.
- جهت رفع ابهام برخی مخاطبین در مورد بعضی شهادتها و جانبازیها؛ متن یکی دیگر از فتاوی "حضرت امام ره" به عنوان حسن ختام می آید:
سؤال:‏جوانی که تحت تکفل پدر و مادر است می تواند بدون رضایت آنها‏‎ ‎‏به جبهه برود یا نه؟ و در صورت راضی نبودن والدین اگر رفت و شهید شد‏‎ ‎‏مورد پذیرش خداوند است یا نه؟‏

جواب:‏ اگر داوطلب می روند و از نظر مقررات رفتن آنها لازم نیست،‏‎ ‎‏تحصیل رضایت والدین را بکنند و در هر صورت شهید هستند.(260)

والسلام

Attention :Only comments written in persian will be displayed and responded to .Thank you*

*مطالعهءموضوعی آزاد :

هدف مقدّس، وسیله‌اش نیز باید مقدّس باشد؟

به خدا قسم! معاویه از من زیرک‌تر و با هوش‌تر نیست!

 " خدا، تنها از پرهیزگاران می‏پذیرد"

نگاهی به آیه 160 سوره انعام

_ بیماری مهلک جهل، زیان‌بخش‌ترین بیماری‌ ها

گزارش: کودک سربازان در جنگ ایران و عراق


نظرات  (۱۲)

۰۱ آذر ۹۷ ، ۱۱:۰۳ سوته دلان
سلام
خدا قوت... :)

توضیحات شما مبسوط و کامل بود...
اما با این حال سواله برام که با وجود اینکه همون زمان می‌دونستن که این اتفاق (تغییر شناسنامه) داره میفته، اما چرا از لحاظ قانونی برخوردی نمیشد؟! یا شاید هم شده و در تاریخ ثبت نشده!
حتی چقدر سر ماجرای اون ۱۳ نفر معروف، چقدر امام و جامعه محکوم شدن!

و بماند چه بچه‌هایی که خواسته یا ناخواسته وارد جریان این مسیر شدن، بعده‌ها از اعتقادات‌شون دست برداشتن و یا در حال حاضر، جریان ولایت رو قبول ندارن و در زمان امام متوقف شدن!

پاسخ:
سلام و سپاس...
متاسفانه آنزمان چون هیچ مرجعی ؛وظیفه برخورد با این نوع قانون شکنی را تقبل نکرد ؛ تبدیل به یک بدعت شد؛ طوریکه هنوز هم مرتکبین این فعل مذموم؛ با افتخار از این کارشان تعریف و یاد می کنند؛ حال آنکه اوامر و فرامین "حضرت امام ره"همانطور که در یادداشت اشاره شده؛ چیزی غیر از ؛ مماشات و تسامح در این گونه موارد بود... ما هم که در اعزام نیروی بسیج دستی داشتیم شاهد بودیم که هیچ بخشنامه و دستورالعملی در تایید این رویه غلط وجود نداشت و تا حد امکان جلوگیری می کردیم ... 
- موضوع 13 نفر را که اشاره کردید؛ حضور ذهن ندارم چنانچه واضحتر بگویید مزید امتنان است.
وفقکم
سلام
نگاه از این زاویه واقعا به جهت قدرت تحلیل برام جذاب بود هر چند با نفس موضوعات کمی زاویه دارم ولی خب تحلیل خوبی بود، دغدغه مندیش برام جای حظ داشت.
ولی موضوع شهادت(در مقام قتل فی سبیل الله) امری نیست که به این راحتی با یه استفتا بشه بهش حکم داد و مثلا بنیاد شهید کارتی صادر کنه، بشه عنوان شهید بزنه... مثلا آتش نشان و خبرنگاری که از طیاره سقوط میکنن اساسا در مسیر قتال هم نبودن چه برسه به در میدان کارزار باشن! بگذریم
شهادت توفیقه بزرگیه که نصیب شدنش به سن و سال ربطی نداره و باید از آرزوهامون باشه و شهید مقام مطهریه که برکت وجودشون همه مارو فرا میگیره
پاسخ:
علیک سلام 
از توصیف منصفانه شما نسبت به فحوای یادداشت تشکر می کنم.  التفات و تعبیری که نسبت به موضوع شهادت دارید قابل اعتناء و تامل است . البته موضوع یادداشت تاکیدا" بدنبال تبیین لزوم اطاعت؛ ولایت پذیری و تمکین مکلفین ؛حتی در شرایط بحرانی نظیر جنگ تحمیلی است و قصد ورود به مصادیق صحت و سقم شهادت و اثرات تبعی آنرا نداشتم . کما اینکه بطور مستقل دریادداشتی می توان بدان پرداخت . چنانچه نقطه نظری دارید مشتاقانه می شنوم . 
باتشکر از توجه شما به مباحث سره .
موفق باشید
@سوته دلان
ماجرای کدوم ۱۳ نفر معروف،؟

پاسخ:
سلام و تشکر از توجه آقا "مرتضادِ" به حاشیه های یادداشت. :)
سرکارمحترمه@سوته دلان جهت استحضار.
وفقکم
۰۱ آذر ۹۷ ، ۲۰:۰۲ سربازِ روزِ نهم
سلام
این مشکل برای سوریه هم مطرح بود
برخی جمله در هر صورت شهید هست رو نادیده می گرفتن و می گفتن حق ندارید به اینها شهید بگید
پاسخ:
سلام ... بله "حضرت امام ره" تکلیف نهایی را با شرایطی که در یادداشت ذکر شد مشخص کردند.
اما اگر این "بدعت" همان زمان جنگ تحمیلی یا سالهای اولیه پس از جنگ تصحیح و تبیین شده بود. امروز مجددا" در جبهه های مقاومت با آن روبرو نمی شدیم . حضرت امام رضایت والدین ؛ نیازجبهه و موافقت مسئولین جنگ را همواره شرط اصلی وجوب کفایی قرار داده بودند .. اما هیچگاه رضایت به دور زدن یا زیر پا گذاشتن قوانین شرع و عرف کشور اسلامی نداشتند.
تشکر از همراهی و التفات شما
وفقکم
۰۲ آذر ۹۷ ، ۰۰:۲۷ سوته دلان
آقا شرمنده اشتباه تایپی بود، بعدم چون دیر شد نتونستم اصلاح کنم... :)
۲۳ نفر...
پاسخ:
سلام ... بله ؛ کتاب آن ۲۳ نفر... تشکر از توضیح و  تصحیح .... وفقکم
۰۲ آذر ۹۷ ، ۰۶:۲۷ پژوهش های حقوق و ادیان (بانک صهیونیسم)
سلام و عرض احترام،
مطلب مهم و مفیدی بود. ولکن باید توجه داشت قوانین مورد استفاده در این مطلب، همگی بعد از سال 70 وضع شده اند و قوانین کیفری و جزایی، عطف بما سبق نمی شوند. فلذا اگر امروز برای جرم سرقت مجازات وضع کردیم، شامل حال سارق دیروز نمی شود.
افرادی که در زمان جنگ تحمیلی اقدام به جعل نمودند، مشمول هیچ کدام از این مواد قانونی نمی شوند. با این همه حکم شرعی حرمت تزویر جاری بوده است.
پاسخ:
سلام و عرض ارادت .. . از التفات دقیق شما به مطلب مطروحه متشکرم .  همانطور که شما فرمودید"قانون تخلفات ، جرایم و مجازاتهای مربوط به اسناد سجلی وشناسنامه" مصوب ۱۳۷۰/۰۵/۱۰ می باشد؛ لکن چنانچه مستحضرید بعد از وقوع انقلاب اسلامی ؛ عرصه" حقوق مدنی وکیفری؛قضائی و جزائی" کشور با خلاء یا فقدان قانون مواجه نبوده و در مواردی که قانون جدیدی مصوب نشده بود کماکان قوانین قبلی مورد رجوع و اجراء قرار می گرفتند ؛ خصوصا"در مورد جرائمی نظیر"جعل و تزویر" که در هر ۲ دوره پیش و پسا انقلاب مبتلابه و رایج بوده؛ در خصوص "جرائم و تخلفات سجلی" در "فصل یازدهم - مقررات کیفری/قانون ثبت احوال مصوب ۱۳۵۵/۴/۱۶ با اصلاحات و الحاقیه‌های بعدی سال ۱۳۶۳" با اندکی اختصار مجازاتهایی برای مرتکبین بزه؛ در نظر گرفته شده ؛ مضافا" اینکه در "قانون مجازات اسلامی مصوب مرداد ماه ۱۳۶۲؛"مبحث چهارم در تعزیرات"/ "در جعل و تزویر"؛ مواد ۲۰تا ۳۶ به مصادیق و مجازاتهای  "جعل و تزویر" پرداخته شده و علاوه بر اینها همانطور که فرمودید "حکم شرعی حرمت تزویر هم جاری بوده است" لذا قاعده "عطف بماسبق" در اینجا موضوعیت پیدا نکرده و مرتکبین بر فرض اقامه دعوی از سوی مرجع مسئول در صورت وجود؛ قابل تادیب و تنبه بوده اند . البته این یک نظریه غیر کارشناسی و شخصی است که نقد و ایراد بدان وارد و مسموع است . مستدعی است کماکان ما را مورد لطف و التفات قرار دهید . آرزومند توفیقات شما گرامی در مساعی و مجاهدات مبارزه با صهیونیسم . 
وفقکم و ایانا
خب باز هم سؤال ما ادامه دارد
کدام ان نفر؟ :)

حاشیه خیلی هم خوبه 😇
پاسخ:
سلام...منظور کتاب "آن 23 نفر" خاطرات احمد یوسف زاده ؛ و ماجرای دیدار صدام با ایشان در سال 1361 است.
...علیکم بالمتون ، لا بالحواشی.
وفقکم
۰۲ آذر ۹۷ ، ۱۴:۴۱ سوته دلان
۲۳ نفر که معروفن! 
کتابشون هم چاپ شده به اسم "آن بیست و سه نفر"
پاسخ:
سلام و تشکر از حضور مجدد شما...
جناب @فیشنگار جهت اطلاع
زنده باشید
۰۳ آذر ۹۷ ، ۰۴:۲۰ پژوهش های حقوق و ادیان (بانک صهیونیسم)
سلام مجدد خدمت همسنگر عزیز و تشکر از پاسخ مبسوط شما...
یادآور می شود، مراد حقیر هم همین بود و از آنجایی که قوانین مورد استفاده در مطلب عطف بماسبق نمی شود و استمساک به آن ها مطابق اصل 169 قانون اساسی ناصواب است، می بایست به قوانین جاری در زمان جنگ تحمیلی مراجعه شود.

+ قانون ثبت احوال که در پاسخ به آن اشاره فرمودید، فاقد جرم انگاری «جعل» است و صرفا اساسنامه وار به شرح وظایف می پردازد و آیین نامه ی اصدار اسناد سجلی را ذکر می کند. و اصلاحات بعدی هم صرفا در راستای «به روز» سازی قانون و بعنوان تکمله ای بر آن بود.

اما در خصوص قوانین صالح مرتبط با این مطلب باید عرض شود تا سال 1363، مواد 97 تا 104 قانون مجازات عمومی مصوب 1304 حاکم بوده و پس از آن همانطور که فرمودید قانون مجازات اسلامی 1363 و لذا اجود آن بود، از این دو قانون بهره می بردید تا نقایص محتمل مرتفع گردد.

محفوظ و موید باشید...
پاسخ:
وعلیک السلام
جناب ساقی ؛ حقیقتا"نکته سنجی و باریک بینی حضرتعالی در امورحقوقی که قطعا"تخصص شماست؛ موجب شد تا ذیل این یادداشت برخی ایرادات احتمالی سایر مخاطبین برطرف شود. بله حق با شماست ؛اشاره به دو قانون فوق الذکر ارجح بود. چنانچه نظر تکمیلی در این باب دارید ؛ ارسال فرمایید. توفیقات شما مستدام
وفقکم
۰۵ آذر ۹۷ ، ۰۸:۰۰ سوته دلان
سلام
عیدتون مبارک با تاخیر :)
پاسخ:
علیکم السلام ...
متقابلا" تبریک عید و آرزوی روزهایی خوش برایتان دارم.
الطاف سرکارعالی مزید.
سلام ... پست مفیدی بود ... ممنون و کامنت ها هم بعضا اطلاعات خوبی در اختیار بنده قرار داد ...
منتها نمیدونم چرا برام جالب بود که به این موضوع از این منظر نگاه کنم : تا همین 100 سال اخیر چیزی به اسم سجل و شناسنامه وجود نداشت و مردم زندگی شون رو میکردن ... اما تو دنیای امروزی در صورت نداشتن شناسنامه (یا گم شدن و ... و تا زمانی که پیدا بشه یا المثنی بگیرید) شما شاید از منظر حقیقی ، انسان به حساب بیاید اما از منظر حقوقی ، هیچ کاری نمی تونین انجام بدین و هویت شما زیر سوال هست...!!
واقعا چرا هویت انسان ها صرفا در 4 صفحه کاغذ تعریف میشه ...؟!

پاسخ:
سلام علیکم .... التفات و رضایت سرکارعالی موجب خشنودی است...سئوال قابل تاملی مطرح کردید ... بله شاید"هویت حقوقی" انسانها در عصر حاضر متکی به اوراق سجلی باشد؛ که هست ؛ اما"هویت حقیقی" چنانچه خوب تجلی و پرورش یافته باشد کماکان اصالت و استناد خود را حفظ خواهد کرد... زندگی در هر "زمان" تابع شرایط همان زمان است کما اینکه فقه و قوانین جاری اسلام در ظل توجه امام عصر(عج) در همین مسیر ساری و جاری بایدباشد .
بنظرم "غالبا"آدمهایی که از نظر حقیقی شناخت کافی واعتمادبه نفس ندارند و "مذبذب" ند ؛ اثبات هویتشان بیشتر وابسته به آن 4 صفحه کاغذاست ... والله اعلم
وفقکم و ایانا

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

سلام و تشکر بابت این پست جسورانه و خط شکن

بطور کلی حضرت امام ره در غالب فتاوایی که پیرامون شرکت مکلفین و غیر مکلفین در جنگ تحمیلی از ایشان استفتاء شده است چند شرط کلی را مکررا" تاکید کرده اند:

- داشتن قدرت و تناسب جسمانی

- مراجعه به مقامات مسئول (سپاه-بسیج) برای اعزام

- تشخیص مقامات مسئول (سپاه-بسیج ) نسبت به اعزام داوطلبین

- نیاز جبهه ها به نیروی انسانی به تشخیص مقامات مسئول جنگ 

- تحصیل رضایت والدین برای غیر مکلفین تا حد امکان لکن اعزام ایشان هم باتحقق شرایط فوق و تشخیص مقامات مسئول جنگ میسر بوده است.

فلذا به نظر این حقیر هیچ الزامی برای توسل به روشهای غیر متعارف از قبیل جعل سند و شناسنامه ؛ یا بصورت قاچاقی اعزام شدن یا بدون آموزش نظامی اعزام شدن برای این بزرگواران موجه و مشروع نبوده بلکه بر خلاف فرامین ولی فقیه زمان و فرمانده کل قوای اسلامی نیز بوده است . و برای مرتکبین اینگونه روشها هیچ فضیلت و تشویقی جایز و روا نیست.

******


*

والسلام علی من اتبع الهدی 

رزمنده سابق دفاع مقدس 

وهاب بنی اسداله

پاسخ:
علیکم السلام
هم رزم قدیمی با تشکر از تبیین و توضیح موجز و رسای حضرتعالی.... ولی گمان نکنم که این حضراتی که به این روشها متوسل شده یا می شوند با نظرات بنده و شما نهایتا" ولایت عزیز موافق باشند . 
وفقکم
پ ن:
درتکمیل فرمایشات حضرتعالی اضافه کنم که :
پس از عملیات محرم،حضرت امام خمینی ره در فتوایی اعلام نمودند:  " در حال حاضر تمام افرادی که قدرت دارند به جبهه بروند، باید به مقامات مسئول مراجعه کنند و چنانچه تشخیص دادند که جبهه به آنها نیاز دارد، واجب است به جبهه بروند و بر هر کار دیگری مقدم است. "

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">