سِرِه

روشنگری و تبیین تحریفات دفاع مقدس

سِرِه

روشنگری و تبیین تحریفات دفاع مقدس

سِرِه

از ایشان نیستی ؛ می گو از ایشان *
هدف اصلی ایجاد این وبلاگ، تبیین و روشنگری تحریفات در روایتگری دفاع مقدس می باشد. از مخاطبان محترم تقاضامی شود از طریق آدرس 📧 : hk43siamak@yahoo.com ویا 📱: 09177334877(لطفا"فقط پیام کوتاه) نقطه نظرات و پیشنهادات خویش را ارسال نمایند.
هرگونه بازنشر و اقتباس از مطالب این وبگاه ؛ باذکر آدرس ؛بلامانع است.
deare friends .Only comments written in persian will be displayed and responded to .Thank you

نویسندگان

*ولادت و شهادت حسین فهمیده (بررسی م)

شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۰۹:۵۴ ب.ظ

بسم الله الرحمان الرحیم

 *آسیب شناسی روشِ اسطوره سازی از شهداء (نوجوان سازی) -2

بخش دوم .... سیزده یا پانزده !؟

* سابقه : تشییع پیکر شهید حسن جنگجو پس از 34 سال و انتساب لقب شهیدفهمیدهءآذربایجان و رزمندهء 13 ساله به ایشان؛ به رغم اینکه شهید جنگجو هنگام شهادت 23 ساله بوده اند, منجر به نوشتن یادداشت *جنگجو یا فهمیده ؟! گردید؛ و بهانه ایی شد برای نوشتن یادداشت آسیب شناسانه دیگری که مدتها بود مردد بودم بنویسم یا ننویسم ؟ نهایتا تصمیم گرفتم بانگاهی بی غرض و صرفا برای نشان دادن اثرات مترتب بر برخی بی دقتی ها در نقل اخبار و تاثیر آن در روایت تاریخ به عنوان یک منبع مورد اعتماد؛ موارد دیگری از این نمونه را واکاوی و تحلیل نمایم ؛ بی شک شما مخاطب محترم از صدمه ایی که تاریخ واقعهء عاشورای حسینی ؛ از این بی دقتیها خورده و استاد شهیدمطهری در کتاب حماسه حسینی بخوبی به آن پرداخته اند مطلع هستید و با همین رویکرد مشفقانه این مطلب را دنبال خواهید کرد .

شهید محمدحسین فهمیده

* اشاره : سالهاست روز 8 آبان ماه را به عنوان روزنوجوان و بسیج دانش آموزی نامگذاری کرده اند و وجه تسمیه این روز شهادت شهیدشاخصی است که تصمیم به موقع او در موقعیتی حساس از برهه ای از تجاوز دشمن به خاک کشور اعم از حضور در جبهه و نحوه شهادتش مورد تایید و تحسین حضرت امام ره و مقام معظم رهبری حفظهم الله قرار گرفته و به تبع این تقریر و تقدیرها مورد توجه آحادمردم کشور و حتی خارج از کشور نیز قرارگرفت. بی تردید آنچه این شهید را متمایز از دیگران نموده بصیرت و موقعیت شناسی ایشان است که متاسفانه در سایه پرداختن مفرط و تاکید بر سن ایشان توسط رسانه ها و تکرار بدون تحقیق پیرامون واقعه؛ در محاق مانده و کماکان مغفول است. اما انفعال اطرافیان و آشنایان شهید در تصحیح بعضی حقایق و اصرار بر تداوم این خطای تاریخی جای سئوال و تاسف دارد. این یادداشت در صدد مخدوش کردن حماسه و ارزش کار شهید محمدحسین فهمیده نیست ؛ اما عملکرد جریان و کسانی که سهوا" یا عمدا" موجبات کتمان برخی حقایق در مورد این شهید (مخصوصا) و سایر شهدا (عموما) شده و می شوند را بی اغماض بررسی می کند.

*تجزیه و تحلیل :

- برابر اطلاعات مندرج در سامانه جستجوی مزارشهداء  بنیادشهید و امورایثارگران تاریخ تولد شهیدمحمدحسین فهمیده 1344/02/16 می باشد.

- برابر سند رونمایی شدهء اداره ثبت احوال دراستان البرز ؛ قطعا" تاریخ تولد شهیدمحمدحسین فهمیده شانزدهم اردیبهشت 1344 می باشد.

- غالب سایتها و منابع مطلع نزدیک به شهید فهمیده (خانواده)؛ تاریخ تولد ایشان را سال 1346 اعلام می نمایند.

- برخلاف رویه مرسوم؛ روی سنگ مزار شهید فهمیده تاریخ تولد ایشان درج نشده است ؟؟؟

- طبق اظهارات خواهر و مادر شهیدفهمیده ؛ شهید درتاریخ اول مهر 1359 به قصد عزیمت به جبهه از منزل خارج شده است.

- طبق سالشمارزندگی شهیدفهمیده مندرج در دانشنامه رشد (آموزش و پرورش) تاریخ اعزام  وی 25 شهریور 1359 می باشد.

- باتوجه به مصاحبه های متعدد خواهر شهید؛ خبرشهادت محمدحسین 24 یا 30 روز پس از اعزام از رسانه ملی ودر خرمشهر اعلام شده است (بین 25 تا 30 مهر)

- طبق سالشمارزندگی شهیدفهمیده مندرج در دانشنامه رشد (آموزش و پرورش) تاریخ شهادت وی 1359/07/27 اعلام شده است.

 - باتوجه به سنگ مزار و اعلام مناسبت روز بسیج دانش آموزی تاریخ شهادت وی 1359/08/08 اعلام شده است.

- با توجه به خبر روزنامه کیهان که به تاریخ ۸ / ۸ / ۵۹  خبر شهادت شهید محمد حسین فهمیده و ۲۴ تن دیگر را ( که در آن روز به تهران انتقال یافته ) چاپ نموده است ؛ شهادت محمدحسین فهمیده ؛ زودتر از تاریخ مذکوراتفاق افتاده است .

برابر اطلاعات مندرج در سامانه جستجوی مزارشهداء  بنیادشهید و امورایثارگران تاریخ شهادت شهیدمحمدحسین فهمیده 1359/08/18 اعلام شده است.

- نظربه اینکه محل شهادت شهید فهمیده خرمشهر اعلام شده و تاریخ سقوط خرمشهر  4 آبان 1359 می باشد؛ امکان شهادت ایشان مورخه 8 آبان در خرمشهر بعید است. 

* نتیجه گیری :

- باتوجه به تاریخ تولد (1344) محمدحسین فهمیده هنگام شهادت (1359) 15 ساله بوده اند.

- باتوجه به تاریخ های اعلام شده زمان شهادت ایشان بین 27 تا 30 مهرماه 1359 می باشد.

- باتوجه به تاریخ سقوط خرمشهر (1359/08/04) ؛قطعا روز 8 آبان ماه تاریخ شهادت ایشان نمی باشد. 

- باتوجه خبر روزنامه کیهان؛ روز 8 آبان 59 تاریخ خاکسپاری شهید فهمیده می باشد. 

- باتوجه به تاریخ های سالشمارزندگی شهید(دانشنامه رشد)؛ 13 سالگی ؛سن آغاز ورود این شهیدعزیز به فعالیتهای انقلابی می باشد.

- باتوجه به مصاحبه های متعدد خواهر شهید ؛ تناقضاتی در بیان تاریخهای زندگینامه؛تحصیل؛ مهاجرت از قم به کرج؛ فعالیتهای انقلابی؛اعزام و شهادت شهید فهمیده مشاهده می شود. 

- پیام معروف امام خمینی ره که در آن تلویحا به حماسهء شهیدفهمیده اشاره نموده اند؛ 4 ماه پس از شهادت وی و در دومین سالگرد پیروزی انقلاب بیان گردیده است.

- متاسفانه در خلال این 4 ماه پس از شهادت؛ هیچ منبع آگاهی سعی در تصحیح تاریخ تولد و شهادت ؛شهیدفهمیده نکرده است .

Attention :Only comments written in persian will be displayed and responded to .Thank you*

* منابع و مطالب مرتبط :

- کلیه جملات و کلمات کلیدی متن یادداشت که به رنگ قرمز نمایش داده شده ؛ لینک به آدرس منبع یا مطلب مرتبط می باشد.

- @

کودک سربازان در جنگ ایران و عراق


نظرات  (۱۸)

۳۰ مهر ۹۶ ، ۰۷:۰۵ ستاره جان
۱‌. خوب شاید شناسنامه اش از خودش بزرگتر بوده این یک چیز خیییییییلی مرسوم اون زمان هست 
۲. وقتی آغاز جنگ ۳۱ شهریور ۵۹ هست این چطور اعزامش جلوتر بوده؟! سرباز هم که نبوده بگیم رفته سربازی 
پاسخ:
باسلام. ازالتفاتی که به موضوع این پست نمودید تشکر... فرضیات مطروحه از سوی شما که نشان از علاقه مندی سرکار است؛قابل تامل است ولی در این فقره موجه نیست! 
1- درخصوص اینکه شناسنامه بزرگتر باشد(مرسوم آن زمان)؛ بایدعرض کنم این اتفاق غالبا" در جاهایی نظیر روستاهای دورافتاده و عشایرکوچ رو و... که دسترسی به ادارات و مراجع قانونی برایشان دشوار بود و راه اسفالت و وسیله نقلیه برای دسترسی به ثبت احوال نداشتند؛ می افتاد و لازمه اش هم این بود که فرد صاحب شناسنامه در خردسالی فوت کند و سپس چنانچه فرزند دیگری حاصل می شد و جنسیتش هم با شناسنامه منطبق می شد؛ آنگاه دیگر نیاز به مراجعه نداشتند و همان شناسنامه با چندسال اختلاف به فرزند بعدی می رسید ؛ (بنده این مطلب را هم دیده ام و هم شنیده ام)؛ اما در خصوص این شهید عزیز موضوعیت ندارد! چرا که وی متولد شهر قم می باشند و در مصاحبه های خانوادگی هم اشاره ای به فوت برادری که شناسنامه اش به ایشان رسیده باشد و جود ندارد و دلیلی هم نداشته که پدر بزرگوار ایشان با دو نفر شاهد بروند اداره ثبت احوال و شناسنامه ایی را برای کسی بگیرند که هنوز وجود ندارد و حتی اینکه پسر بشود یا دختر هم معلوم نیست. اگر به عکسهای شهیدان داوود و محمدحسین فهمیده در خردسالی توجه کنید متوجه تفاوت سنی ایشان باهم خواهید شد.
2-راجع به آغاز جنگ هم بایستی عرض کنم که با مطالعه تاریخ معاصر خصوصاپیروزی انقلاب اسلامی به بعد ؛ متوجه می شوید که اولین هجمه های علیه نظام در فروردین و اردیبهشت 58 با غائله کردستان و گنبدکاووس شروع شد و از همان زمان هم تا پیش ازتهاجم رسمی عراق(59/06/31) بارها شهرها و مناطق مرزی کشور موردتهاجم و بمباران هوایی؛هلیکوپتری و توپخانه ایی بعثیها قرار گرفته و بعد از تشکیل بسیج در آذر ماه 58 برخی از نیروهای داوطلب از طریق سپاه یا ارتش بکارگیری می شدند و شهید فهمیده هم اولین بار به بهانه شرکت در عروسی خواهریکی ازدوستانش به کردستان می رود که توسط سپاه به دلیل صغرسن بااخذتعهد از مادرش به خانواده عودت داده می شوند... اگر اخبار روزنامه های آن دوران را مطالعه کنید متوجه می شوید که جنگ در خرمشهر روزها پیش از 31 شهریور شروع شده بود و رفتن شهید به خرمشهر پیش از این تاریخ چندان غیر محتمل نیست ؛ ضمن اینکه ما در اینجا در پی اثبات این موضوع نبودیم.
موفقیت وحسن شما بزرگوار را آرزومندم. باتشکر
اسیب شناسی این اسطوره حالا دقیقا چه بود؟؟
پاسخ:
سلام وصلوات برمحمدوآل محمد . در این مطلب و مطلب قبلی (شهیدجنگجو) روش معرفی و الگوسازی از شهداء ؛ بطور اعم و این دو عزیز بطور اخص و برای نمونه مورد آسیب شناسی قرار گرفته و ساحت محترم شهیدان مورد نظر نبوده و نیست.  اگر همت کنید و بندهای *سابقه و *اشاره و یادداشت مربوط به شهید جنگجو ؛را مجددا مداقه کنید ؛ بطور مختصر اشارات مستقیمی شده؛ البته پذیرفتنی است که شاید اختصار در پرداختن به موضوع ! موجب طرح ابهام طعن آلود سرکار گردیده باشد ولی اختصارنویسی از الزامات فضای مجازی است ؛ معهذا با ارائه رفرنسهای متعدد در قالب لینک و آدرس این نقص برای علاقه مندان مرتفع شده که البته مستلزم صرف وقتی مضاعف است. همتتان عالی و عاقبت تان ختم بخیر.
 وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى
۳۰ مهر ۹۶ ، ۱۱:۵۲ جناب دچـ ــــار
یعنی از 44 تا 59 میشه 15 سال؟
از 46 تا 59 میشه 13 سال

* در واقع میخواستن صحبت امام درمورد نوجوان 13 ساله ای است که نارنجک به کمر می بندد و ... درست دربیاد یعنی با این تغییر تاریخ!؟ نچ نچ نچ
پاسخ:
سلام و عرض اخلاص ... بابت توجه و اظهار نظر موجز تان تشکر . بله شاید در خوشبینانه ترین حالت بشود این دلیل را که چیزی جز عذر بدتر از گناه نمی باشد پذیرفت . اما همانطور که در 2 بند پایانی عنوان *نتیجه گیری هم ذکر شده ؛ مطلعین و رسانه ها و حتی بستگان 4 ماه فرصت داشتند تا اطلاعات لازم را از طریق روزنامه ها و تلوزیون که اهمیت ویژه ای برای موضوعات جنگ تحمیلی و خاصه شهدا قائل بودند؛ رسانه ایی کنند تا لزومی برای تمسک به این روش نشوند و تاریخی را که به فرموده قران کریم و تاکیدات پیامبر ص و علی ع برای درس گرفتن و تدبر و استناد به حق و باطل بودن جبهه اسلام و کفر است ؛ را کتمان و محرف نکنند. قصد بر تقصیرکلام است ؛ والا گفتنی بسیار .... 
وفقکم و ایانا لمرضاته الله
۳۰ مهر ۹۶ ، ۲۲:۲۰ ستاره جان
سلام 
ممنون از توضیحاتتون 
در مورد نکته اول قانع شدم ولی حقیقتا در مور دوم به هییییچ وجه قانع نشدم که یک پسر ۱۵ ساله از قم! قبل از شروع رسمی جنگ تو خرمشهر باشه
پاسخ:
علیکم السلام... سپاس از حق جویی و حقیقت طلبی سرکارعالی .... چنانچه در فقره دوم بدنبال اطلاعات کافی و اقناع کننده می باشید ؛ مطالعه کتب تاریخ معاصر و دفاع مقدس ؛ اسناد وزارت خارجه در ثبت تعرضات مرزی دولت عراق تا پیش از تجاوز رسمی به کشور و آرشیو روزنامه های رسمی آنزمان که در کتابخانه های معتبر موجود است و ایضا" سایتهایی که آدرس آنها ذیلا می آید ؛ می تواند مفید و موثر باشد . خوشوقت می شوم اگر از نتایج تحقیقات و احیانا سئوالات مد نظر ما را هم مطلع و بهره مند فرمایید.
موفق و پویا باشید... یاحق 
۰۷ آبان ۹۶ ، ۲۰:۵۸ خونه مادری
سلام
نکته اول که واضحه 4 فارسی و شش خیلی شبیه هستن و قابل تبدیل 
شاید دستکاری کرده باشد و 6 رو به چهار و حقیقتش زیاد جدی نیست برای من
اما اینکه عده ای بخوان با تشبیه شهید جنگ جو به حسین فهمیده اون رو الگو کنن آره خب ، غلطه 
هر شهید به خاطر ویژگی های خودش الگوست کما اینکه چمران عاشق شهید حسن جنگ جو بود
 
پاسخ:
وعلیکم السلام ... تشکر ازحضورتان و اظهار نظری که داشتید...در رابطه با نکته اول فرمایش شما قابل تامل است و بعضا" این خطا و تحریف محتمل است ؛ اما در این مورد بخصوص؛ سند اصل شناسنامه مورد مداقه قرار گرفته و ارقام هم با عدد و هم با حروف 1344 می باشد( تصویر و فیلم سند در لینکهای موجود در بند 2 تجزیه و تحلیل قرار دارد) حتما"ملاحظه کنید.
- در خصوص ادامه نظر کاملا با حضرتعالی موافقم و از نظریه ارزشمندتان تشکر می کنم ... شما بزرگوار که وظیفه روایت شهدای مدافع حرم را بعهده گرفته اید؛ بهتر از هرکس تحریف شهید را می فهمید و معنی روایت درست از شهدا را بجای درشت نویسی و اغراق بی حاصل و پرضرر را درک می کنید... در راه پیش گرفته برایتان صمیمانه آرزوی موفقیت و حسن عاقبت مسئلت می نمایم.
 وفقکم الله و ایانالمرضاته
تصویرلینک را ملاحظه فرمایید.
http://bayanbox.ir/view/1537088741199994087/1.jpg
۰۷ آبان ۹۶ ، ۲۳:۲۳ خونه مادری
تصویر دیدم
شاید رسانه ها خیلی ولایی بودن و نمی خواستن روی حرف امام حرف بزنن :)
ممنون از دعای خیرتون
پاسخ:
سلام و ارادت.... حسن ظن شما قابل تقدیر است و ایضا" خودم هم سعی برهمین دارم .اما؛ در این فقره تساهل و تسامح رسانه ایی مرجح بر ولایی بودن است؟؟ بین شهادت شهیدبزرگوارفهمیده و پیام حضرت امام ره 4/چهار ماه فاصله است و این نشان می دهد که از همان ابتدا نه رسانه ها و نه نزدیکان شهید تلاشی برای پیرایه زدایی از تاریخ ولادت و شهادت این اسطورهء ملی نداشته اند.... والله اعلم
سپاس از طرح سئوال و پیگیریهای مخلصانه شما بزرگوار
وفقکم وایانا
این کار شما خیلی عالیه انصافا
احسنت



سربزنید
پاسخ:
سلام و تشکر از التفات شما ... خدمت می رسم ... یاحق
بازم اینجا اینقدر در مورد سن صحبت شده که بصیرت بالای شهید فهمیده تحت الشعاع قرار گرفت.
این شهید با توجه به فرمایشات حضرت عالی به خاطر دو خصیصه صغر سنی و بصیرت بالا ممتاز شدن که دومی اولی ست به اولی!
پیام پست تا جایی که من فهمیدم اینه که نباید بصیرت شهدا تحت الشعاع هیچ خپصیصه دیگه ای در اونها بشه.
پاسخ:
ممنون از تحلیل موجزی که داشتید ... پیام یادداشت را کاملا صحیح برداشت کردید... 
بصیرت شما روزافزون..... یاحق
سلام
خدا خیرتون بده. این دو مطلب اخیر را مطالعه کردم و بهره بردم.
پاسخ:
سلامت باشید ... تشکر از حضور بابرکت سرکارعالی در وبگاه مدافع ... وفقکم الله
سوال :) چرا حسین فهمیده به جای اینکه خودش را بیندازد زیر تانک نارنجک ها رو پرت نکرد زیر تانک؟
پاسخ:
سلام و تشکر از حضور مجدد شما عزیز دل ... محبت و التفات تان  در معرفی این یادداشت به سایر دوستان در "فیشنگار" ملاحظه شد .... سئوال قابل بحث و تاملی است! همانطور که استحضاردارید؛ این سئوال ارتباطی با فحوای این یادداشت ندارد ... و نیازمند به یک یادداشت مستقل و کامل است .... شاید اگر BBC اخیرا"این شیطنت را نکرده بود بدان می پرداختم ولی فی الحال معذورم .
عزیز دل مایی
یاحق 
اون سریالی که برای شهید فهمیده ساخته بودند اطلاعاتش درست بود؟
پاسخ:
سلام و سپاس از حضور شما. نظر شخصی بنده این است که تحقیق و مطالعه کافی در خصوص این شهید؛ چه در کتب و مقالات منتشره و چه در سریال مدنظر شما؛ انجام نگرفته است.
زنده باشید
۲۰ آبان ۹۷ ، ۱۰:۴۷ امید شمس آذر
شهید فهمیده شناسنامه شو دو سال بزرگتر کرده تا اجازه بدن که بره جبهه.
پاسخ:
سلام و تشکر از علاقه ایی که به این مبحث دارید ... چنانجه مستحضرید "جعل"  از جرائم احصاء شده در قانون مجازات اسلامی است ؛ که اینجا مراد از آن " دست بردن در شناسنامه یا کپی" آن است و قلیلی از کسانیکه سن قانونی برای رفتن به جبهه نداشتند از این روش غیر قانونی! که با اتصال قانون به شرع غیر مشروع هم تلقی می گردد؛ استفاده نموده اند . که البته ایجا مورد بحث نیست , اما پاسخ شما این است که استناد ما به سن صحیح شهیدفهمیده "سندرسمی موجود در ثبت احوال" و "سایت رسمی بنیاد شهید" است ؛ نه شناسنامه ای که در دست ایشان یا خانواده اشان بوده و در سندمورد بحث که لینک عکس و فیلم آن در یادداشت گنجانده شده تاریخ تولد 1344 است . 
مستدعی است مجددا" یادداشت و لینکهای مرتبط را بازبینی کرده و همچنین سایر اشکالات و پاسخهای داده شده به کاربران محترم ذیل همین یادداشت را مطالعه کنید.
باتشکر مجدد
وفقکم
۲۰ آبان ۹۷ ، ۱۱:۴۶ ام شهرآشوب
حالا دوسال پایین و بالا در سن یه شهید شد تحریفات دفاع مقدس؟؟؟

یعنی واقعا یه شخص دغدغه مند در روزگار فعلی مسئله ای مهمتر از سن شهید فهمیده نیافت که بهش بپردازه؟؟!!
پاسخ:
باسلام ... قطعا" برای شما اهمیت ندارد که ؛ اینطور ناشکیبایی می کنید. اعتذار بنده را بپذیرید. اما؛ این را بدانید که با فتح بابی که دولت مستقر(روحانی) درباب پذیرش غالب کنوانسیونها و لوایح تولیدی سازمان ملل و کشورهای استکباری موسس آن نموده؛ بزودی سوای از برجام ؛ لوایح 4 گانه مقابله با پولشویی و تروریسم ؛ سند2030 و نقض حقوق بشر .... شاهد اعمال تحریم هابدلیل نقض حقوق کودکان(کودک سربازها) خواهیم بود! بد نیست بدانید اصرار و اعتراف خود ما بر"تعمیم اصالت استثناء بجای قاعده" راه را برای دشمن نابکار هموارتر خواهد کرد ... بی توضیح اضافه بخش زیر را به عنوان شاهد عرضه می دارم:
Child Soldier - سرباز کودک
 طبق ماده ۳۸ پیمان‌نامه حقوق کودک، حضور مستقیم کودکان در جنگ تا ۱۵ سالگی ممنوع بوده است و برای حضور در میادین جنگی، بین کودکان ۱۵ تا ۱۸ سال و بزرگسالان ؛ اولویت با بزرگسالان می باشد.
البته صادقانه عرض کنم زمانیکه این یادداشت را نوشتم این رویکرد مد نظرم نبود .
با آرزوی حسن عاقبت برای سرکار عالی
وفقکم

@مرتضا شاید بشه گفت:

1. با توجه به فضای موجود که شهید در جوار تانک بودن، طبعا احتمال شهید شدن و یا به اسارت گرفتن شهید، بدون اینکه زیر تانک هم برن، وجود داشته
2. طبق توضیحات دلیریان، نارنجک باید بره داخل تانک و یا به شنی ها بخوره
دلیریان، دبیر سرویس دفاعی خبرگزاری تسنیم:
نارنجک به تانک آسیب می زند، منتهی به دو شیوه
1- اگر نارنجک داخل تانک انداخته شود
2- اگر نارنجک میان شنی‌ها منفجر شود، باعث پاره شدن شنی و از کار افتادنش می شود
https://twitter.com/HosseinDalirian/status/1060884902055424000
تانکهای عراقی، زرهی مستحکم درمقابل RPG داشتند و امکان هدفگیری دقیق برای رساندن راکت آر پی جی به شنی هم قاعدتا نبوده و الانم نیست
برهمین مبنا، یکی از راهها، نزدیک شدن به تانک و حتی رساندن خود به زیر تانک و انداختن نارنجک روی شنی بوده
https://twitter.com/HosseinDalirian/status/1060890570120445952

خب در زمان پرتاب کردن نارنجک ها، تضمینی وجود نداره که نارنجک ها به شنی ها برخورد کنن...

پاسخ:
جناب قاسمی بزرگوار
سلام از حضور شما سپاسگزارم
وفقکم
جناب@مرتضا جهت استحضار
۲۰ آبان ۹۷ ، ۱۵:۵۹ جناب منزوی
حالا چه نتیجه ای میشه گرفت؟
پاسخ:
سلام و تشکر از سئوال کوتاه تان؛ که جوابش به بلندای یادداشتی است که ذیل آن ؛ پرسش کردید... نتیجه به زعم بنده "دقت در ثبت تاریخ نگاری وقایع " است که محمل و گزکی برای خدشه وارد کردن به اصالت تاریخ جنگ 8 ساله و انقلاب اسلامی نشود.
وفقکم
آقا این خانم کلا همیشه ناشکیبا هستند :))
+ حسن آقا دستت درست

++ جناب هر وقت اون مطلب رو نوشتید خبر کنید تا بخونیمش
پاسخ:
سلام و سپاس از مراحم شما عزیزگرامی. 
انشاءالله که اسائه ادبی به سرکارخانم نشده باشد. 
+آرزوی حسن عاقبت برای حسن آقا
++ عرض کردم متاسفانه زمان و جو پذیرش موضوع به علت مذکور در کامنت قبل میسر نیست. 
اگر تمایل داشتید خصوصی بپرسید تا " ن ش" را بگویم.
وفقکم و ایانا
۲۱ آبان ۹۷ ، ۱۰:۱۱ امید شمس آذر
در شناسنامه ش دست نبرده بود، از طریق همون ثبت احوال اقدام کرده بود.
پاسخ:
سلام و تشکر از علاقه و توجه شما به این مبحث.
دوست گرامی ؛ دفاع شما از آنچه باور دارید قابل تحسین است. اما پاید ملاحظات دیگری را هم مد نظر قرار دهید. همان سندثبت احوال که مد نظر شماست به تاریخ 1344 است. ضمنا" برابر قوانین و مقررات جاری چه قبل و چه بعداز انقلاب ثبت احوال تاریخ تولد هیچکس را در سندرسمی تغییر نمی دهد مگر به حکم دادگاه و برابر دادخواست و زمانیکه معلوم شود واقعا" در ثبت سند سجلی سهو و خطایی صورت گرفته باشد .
شما الان فکر کنید بنا به هر دلیلی می خواهید تاریخ تولدتان را تغییر دهید؛ تشریف ببرید ثبت احوال و انجام دهید ؛ ببینید انجام شدنی است؟.... اگر موفق شدید به بنده هم خبر دهید ... 
باتشکر
زنده باشید

 جمهوری اسلامی ثابت کرده که امپراتوری دروغ است و جریان شهید حسین فهمیده فقط برای قهرمان سازی و تولید هیجان در بین نوجوانان بود. بنده خودم 16 سال داشتم که به جبهه رفتم. در اون سالهای سخصی به اسم محمد برزگری به نوجوان 13 ساله معرفی شد و عکس او نیز در قسمت پنهان اسکناسها هم چاپ شد. بعد که متوجه شدند شهیدی با اسم بهتر و تآثیرگذارتری پیدا شده حسین فهمیده را جایگزین کردند. اصل شناسنامه ایشان که تاریخ 1344 را نشان میدهد را در مجله پیام انقلاب در سال 65 دیده ام و همان زمان متوجه این فریب شدم که ایشان در آغاز جنگ بیش از 15 سال سن داشتند .

پاسخ:
سلام علیکم 
ضمن تشکر از تاملی که در مطالعه و اظهار نظر راجع به این مطلب داشتید . توجه جنابعالی را به سایر مطالب این وبگاه جلب می کنم . 
وفقکم و ایانا 

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.