سِرِه

روشنگری و تبیین تحریفات دفاع مقدس

سِرِه

روشنگری و تبیین تحریفات دفاع مقدس

سِرِه

از ایشان نیستی ؛ می گو از ایشان *
هدف اصلی ایجاد این وبلاگ، تبیین و روشنگری تحریفات در روایتگری دفاع مقدس می باشد. از مخاطبان محترم تقاضامی شود از طریق آدرس 📧 : hk43siamak@yahoo.com ویا 📱: 09177334877(لطفا"فقط پیام کوتاه) نقطه نظرات و پیشنهادات خویش را ارسال نمایند.
هرگونه بازنشر و اقتباس از مطالب این وبگاه ؛ باذکر آدرس ؛بلامانع است.
deare friends .Only comments written in persian will be displayed and responded to .Thank you

نویسندگان

*شهیدپروری برای دل خودمان ! «بازنشر» ⏪

چهارشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۴۱ ق.ظ

بسم الله الرحمان الرحیم

  * آسیب شناسی فرهنگ دفاع مقدس 2


علیرضا کمیلی

*علیرضا کمیلی در کنار تحصیل علوم حوزوی، از فعالین برجسته‌ی جهان اسلام و دبیر اتحادیه بین المللی امت واحده می‌باشد، 


..... اشاره :

به راستی شهدای ما هیچ کدام اهل تحلیل و دعواهای سیاسی، مقابله با جریانات متحجر و التقاطی، دفاع از مظلوم و فریاد علیه چپاولگران و سرمایه داران زالوصفت، درگیری با اسراف کنندگان بیت المال و مدیران خائن، شناخت جریانات فکری و فرهنگی، مطالبه عدالت و... نبوده اند که هیچ نشانه ای از این رفتارها در داستان ها و خاطرات منقول از ایشان منعکس نمی شود؟!

به این تصاویرlink (عناوین) توجه کنید: شهیدی که عاشق می شود، شهیدی که می خندد، شهیدی که نماز شب می خواند، شهیدی که مهربانی می کند، شهیدی که شعر می سراید و... چقدر این تصاویر به شهدای داستانها و کتابهای خاطرات گزینش شده از زندگی ایشان، که خوانده ایم نزدیک اند!

حالا به این تصاویر (تیترها) توجه کنید: شهیدی که فریاد می زدند، شهیدی که دعوا می کند، شهیدی که افشاگری می کند، شهیدی که تهدید می کند و... به نظر می رسد این تصاویر تا حد زیادی با واقعیت جنگ و شهدای ما فاصله دارند!«جملات داخل پرانتزتوسط "سره" اضافه شده»

اینطور فکر نمی کنید!!؟؟

✍️  ....

متأسفانه چند سالی است که برخی مؤسسات و نویسندگان آنها ـ عمدتاً خانم ها ـ تصویر اولی را که از شهدا ترسیم شد مورد توجه قرار داده اند و اگر به سراغ بررسی زندگی شهدا و توصیف وقایع آن رفته اند نیز به نحوی گزینشی فقط این جلوه های شخصیتی را دیده اند!

پسری خوشگل، پدری مهربان، همسری عاشق، دوستی وفادار، فرزندی لطیف، دانشجویی درس خوان، شاعری تنها، هنرمندی حساس و... عمده تیپ های مورد علاقه این نویسندگان اند که به نظر می رسد آنچه را خود دوست می داشته اند و با نگرش احساسی خویش در اذهان شان پرورانده اند به عرصه دفاع مقدس نیز وارد کرده و روایت هایی این چنینی ساخته و بافته اند!

شاید به خاطر همین گونه روایت صرفاً احساسی است که از بستر ارتباط نسل جدید با شهدای جنگ تحمیلی، رفتاری ناقص بروز یافته و یک رابطه شخصی و نگاه فردی تولید شده و روح شهدا در عرصه های اجتماعی کشور امکان بازتولید و بازتعریف پیدا نکرده است!

اما حقیقت آن است که شهید (همواره) شهید است و نمی توان به بهانة جذب مخاطب یا گرفتاری نویسنده در نفسانیات و نگاه های غلط شخصی، همه جنبه های شخصیتی و رفتارهای ایشان را منعکس نکرد و به تحریف واقعیت دست زد!

به راستی شهدای ما هیچ کدام اهل تحلیل و دعواهای سیاسی، مقابله با جریانات متحجر و التقاطی، دفاع از مظلوم و فریاد علیه چپاولگران و سرمایه داران زالوصفت، درگیری با اسراف کنندگان بیت المال و مدیران خائن، شناخت جریانات فکری و فرهنگی، مطالبه عدالت و... نبوده اند که هیچ نشانه ای از این رفتارها در داستان ها و خاطرات منقول از ایشان منعکس نمی شود؟! چرا دلسوزان انقلاب و همرزمان شهدا ساکت نشسته اند و نسبت به این گونه تحریفات اعتراض نمی کنند؟ مجال اندک این یادداشت اجازه نمی دهد تا از شهدایی چون چمران، آوینی، همت و... که به دلایل مذکور بیشتر مورد توجه این نویسندگان اند جلوه هایی را نقل کنیم تا جایی که تصور شود گویی از فرد دیگری روایت می شود! آیا این ظلم به شهدا پذیرفتنی است؟

شهید مظلوم محمدبروجردی

آیا روایت سکولار و فردی ارائه دادن از شهدایی که فعال ترین و انقلابی ترین و توجیه ترین افراد در زمان خویش بوده اند محدود کردن مدل نیروی مطلوب انقلاب اسلامی در انسان فردگرای قبل از انقلاب نیست و نمی توان رد پای نگاه های متحجرانه یا روشنفکرانه ای که دین را در عرصه اجتماع ناکارآمد می دانند در اینجا نیز مشاهده کرد؟!

متأسفانه باید اذعان کرد که این گونه نگاه ها از عرصه ادبیات و هنر دفاع مقدس فراتر رفته و در رویکردها و برنامه های ارگان ها و نهادهای مردمی و دولتی که در این رابطه ورود کرده اند نیز بروز جدی دارد! ضریب دادن به شهدایی خاص، بی توجهی به شهدایی که از نظر این حضرات جذابیت لازم را برای جذب این نسل ندارند!! ! توجه دادن به شهدایی با تصاویر خوش آب و رنگ! سردار زدگی و تهرانی زدگی در انتخاب شهدا و... همه و همه جلوه هایی ناپسند از این نوع نگاه های غلط به شهدا و دفاع مقدس اند و کاش آنان که دغدغه واقع گرایی در دفاع مقدس را دارند با نگاه اصیل و جامع انقلاب اسلامی به جنبه های مغفول زندگی شهدا نیز توجه نمایند و خود را از آفت عوام زدگی و تحت تأثیر هنجارهای غلط اجتماعی قرار گرفتن رها سازند.

 ان شاءالله.

"علیرضاکمیلی"

* مطالب مرتبط با موضوع بحث: 
- فضیلت محور است یا کرامت ؟

- چگونه از شهدا بنویسیم ؟!

Attention :Only comments written in persian will be displayed and responded to .Thank you*

نظرات  (۱۲)

چی بگم والا 
پاسخ:
سلام ... همینکه قدری باعث تامل و تفکر شود کافیست... تشکر از التفات سرکارعالی .
وفقکم
خوشا آنان که جانان می‌شناسند
طریق عشق و ایمان می‌شناسند
بسی گفتیم و گفتند از شهیدان
شهیدان را شهیدان می‌شناسند

لینک دوم تصاویر که نوشتین خودتون ادیت کردین کار نمی‌کنه.
پاسخ:
سلام ... تشکر از حضور و نظر آمیخته به "نظم" سرکارعالی ... لینکی را که گفتید امتحان کردم کار می کند، مربوط به یک صفحه اینستاگرامی ست که ابدا"فحوایش مورد تایید اینجانب نیست و محض نمونه از افراط و تفریط های جاری در مورد موضوع بحث توسط بنده بعنوان مثال آورده شده است. 
تشکر از دقت نظر و همراهی سرکارعالی
وفقکم
۰۲ مرداد ۹۸ ، ۰۹:۳۷ دچارِ فیش‌نگار
هشتگ بیست و هفتی ها :)

#تهرانی بازی
پاسخ:
سلام بر برادر اهل فلسفه ام .... یعنی منظورتان این است که خود اصحاب لشکر 27 به این مسائل تهرانی کردن شهدا وبه قولی #تهرانی بازی و ... دامن می زنند؟  
در صورت امکان از این اختصارات رمز گشایی فرمایید :) ... تشکر
وفقکم
۰۲ مرداد ۹۸ ، ۱۰:۰۸ دچارِ فیش‌نگار
الان ما تماشاچی ها احساس می کنیم کل جنگ و جبهه رو لشکر 27 اداره میکرده.
از این بیشتر حرفی ندارم بزنم :)
پاسخ:
سلام و رحمت برشما
احساس شما و سایر اعزه به زعم خودتان تماشاچی که به زعم حقیر بار انفعالی؟! دارد، کاملا صحیح است.
حرفتان در عین اختصار معنای رسایی داشت. :)
با تشکر
وفقکم
۰۲ مرداد ۹۸ ، ۱۰:۱۱ دچارِ فیش‌نگار
جالبه که فاطمیون هم همین حرفا رو دارن
میگن ما این همه شهید میدیم بعد حججی ایرانی ها معروف میشه! :)
تبلیغات شون ضعیفه فکر کنم نه؟
پاسخ:
سلام عزیز
ممنون از مشارکت موثر شما در مباحث "سره" ... بله حق باشماست ... فاطمیون عزیز که جای خود دارند... حتی برخی از رزمنده هاو خانواده هایشان که در اصطلاح "تهرانی های" محترم ؛ از ایشان به "شهرستانی" تعبیر می شود ؛ نیز همین انتقادات را داشته و دارند. 
نه تبلیغاتشون ضعیف نیست.
تریبون و بوق تبلیغاتشون ضعیف هست. :)
ولا حول ولا قوه الا بالله
وفقکم
نظرتون در مورد کتاب‌های نشر ابراهیم هادی چیه؟ من چند‌تایی که خوندم، به این شدت دچار این مشکل نبود،  هر چند مشکلاتی داشت ولی به این شدت نبود.
پاسخ:
سلام و تشکر از توجه و التفات مخلصانه سرکار نسبت به موضوع یادداشت. من هم چندتایی از کتب آنرا دارم و خواندم و ایضا" مصاحبه ها و اخبار مربوط به این گروه را هم دنبال می کنم . بنده شخصا" بعنوان یک عضو جزء ؛ از جامعه ایثارگری خط سیر و مشی آنرا نمی پسندم! بر خلاف جوانان امروز که ظاهرا" کاملا" این مشی را قبول دارند. اینجا موضوع شدت و ضعف آسیب؛ بنظرم نباید مهم باشد بلکه وجود مشکل کم یا زیاد محل بحث است و راههای اصلاح و تصحیح این افراط و تفریط ها خصوصا" وقتیکه پای حیثیت و معرفی وفرهنگسازی از سیرهء "شهدای"جنگ وانقلاب در میان باشد. همان شدت کم مد نظر حضرتعالی هم زیاد است. 
وفقکم
۰۲ مرداد ۹۸ ، ۱۸:۴۰ صـــا لــحـــه
من این نقد آقای کمیلی رو تا حدی قبول دارم ولی باید به همسرم بگم که از ایشون بپرسند، مگر همه‌ی کتاب های حوزه دفاع مقدس رو خوندند؟ 
شخصا، به عنوان کسی که کتاب شهدا و ... کم نخوندم، باید بگم اینکه روایت های زنانه از شهدا، خالی از انعکاس مبارزات اقتصادی و سیاسی شهدا باشه، از نظر من یک غفلت هست و نه تعمد و غرض ورزی. من به عنوان یک زن، با اینکه از دوستانم سیاسی‌تر و بعضا بیشتر به اخبار توجه نشون میدم و با همسرم در مورد مسائل روز صحبت می‌کنم ولی بازهم در جمع های زنانه، چندان باب گفتگو در مورد این مسائل رو باز نمی‌کنم. دوستان من، که به شدت درگیر روزمره های زندگی هستند اصلا به این مسائل اهمیتی نمی‌دن و توجه نشون نمی‌دن. 
قبول دارم که این یک آفت جدی هست ولی تعمدی در کار نیست.
آقایون اگر احساس خطر می‌کنند شخصا وارد میدون بشن. مثلا رمان اشکانه اثر آقای ابراهیم حسن بیگی خیلی خوبه! به مفاسد اقتصادی هم می‌پردازه
ولی مثلا خداحافظ سالار به رغم اینکه نویسنده‌اش یک مرده، ولی نتونسته از راوی که همسر شهید همدانی هست، یک روایت قوی بگیره! چرا؟؟؟ چون خود شهید و به طور کلی شهدا، خیلی خانم‌هاشون رو در جریان امور قرار نمی‌دادن و خانم‌هاشون هم خیلی پیگیر و پاپی نمی‌شدن.
حالا این وسط دنبال مقصر گشتن خوب نیست. به نظر من تقصیر یک فرد یا جریان نیست. ولی به طور کلی نقد آقای کمیلی از نظر تنبیه و آگاهی بخشی کاملا قابل قبوله.

پاسخ:
سلام و تشکر از مشارکت مسئولانه سرکار عالی در این مطلب...
 این دغدغه مندی سرکار نسبت به مطالعهء سیره شهدا و کتب دفاع مقدس قابل تقدیر و تحسین است. اینکه قبول دارید مطلب مطروحه توسط  آقای کمیلی یک آفت محسوب می شود هم جای خوشوقتی است . بنده هم غالب مطالعاتم پیرامون جنگ و شهداست ضمن اینکه سه دهه از زندگی را در جو و فضای جنگ و شهدا و ایثارگران و ... مستقیما" گذرانده ام و با این مقوله بیگانه نیستم... ولی احساس و نتیجه مطالعات و مشاهداتم  تعمدی بودن و یا خوشبینانه ترین حالت یعنی غفلت و  ورود نااهلان به عرصه نشر و فرهنگسازی جنگ و دفاع را تایید می کند.
اینجا بحث دغدغه مندی و احساس تعهد بیشترخانم ها یا آقایان بنظرم مطرح نیست ... چون مصرف کنندهء محصول و خروجی این آسیب؛ جامعه متشکل از "زن و مرد" می باشد .
حتما" چنانچه همسر مکرم تان با جناب کمیلی ارتباط و آشنایی دارند از نتیجه پیگیری تان ما را هم مطلع فرمایید.
از همراهی و تائیدات ضمنی سرکارعالی کمال تشکر را دارم . به امید استمرار این همراهی و مشارکت در مباحث آتی "سره"
وفقکم الله و ایانا لمرضاته
سلام

شبکه مستند یه برنامه نشون میده به اسم تاریخ شفاهی ایران.
تو یکی از این قسمتها، شهید چمران رو نشون میده که تو مجلس سخنرانی داشت البته کمی قبل از شروع جنگ...
خدا شاهده، فریادهای به حقی که می‌کشید رو شاید نسل امروز کمتر شنیده باشه چون همش از چمران یک بعد عارفانه نشون دادن که دائم در حال راز و نیازه...
غافل از اینکه اون حالات فقط یک بعد از شهید چمران رو نشون میده که در جای خودش قابل مداقه هستش و قس علی هذا...

پاسخ:
سلام و رحمت الله و برکاته ... سپاس از مشارکت سرکارعالی در موضوع یادداشت...
حق باشماست ؛ معرفی تک بعدی و اصرار بر استمرار آن بدترین کاریست که متولیان نااهل این عرصه دارند انجام می دهند و البته کم کاری و تنبلی مخاطب هم مرحله بعدی بوجود آمدن این آسیب هست. باید روحیه ایی در مخاطبین این آثار بوجود بیاید که باشنیدن و خواندن هر مطلب شاذ و خارق عادت توسط نویسندگان و راویان بدلی؛ از منابع و سایر رفرنسهای موجود برای تعیین صحت و سقم موضوع نیز بهره بگیرند.
النهایت با خواندن کامنت سرکارعالی این مصرع به ذهنم آمد که :
هر عیب که هست از مسلمانی ماست
وفقکم 
۰۵ مرداد ۹۸ ، ۰۴:۳۷ پژوهش های حقوق و ادیان (بانک صهیونیسم)
سلام و عرض احترام
این مسئله نه تنها در مورد فرهنگ جهاد و شهادت، بلکه در خصوص نفس اسلام هم جاری است... عده ای از روی دلسوزی به جای اینکه جوانان را جذب اسلام کنند، اسلام را جذب جوانان می کنند!

در خصوص شهدا هم برخی از همین دوستان بد سلیقه، به جای اینکه جوانان را به خط شهدا در بیاورند، شهدا را به خط و مشی جوانان امروز در می آورند... البته بطور مطلق نمی توان این عمل را محکوم کرد و از حیث دفع افسد به فاسد تا حدودی قابل توجیه است...
پاسخ:
خدمت برادر و همراه صمیمی و گرامی برادرم جناب سیدابوالفضل ساقی (دام عزه)سلام علیکم و رحمت الله و برکاته

همانطور که بسیار وجیه و وجیز فرمودید «عده ای از روی دلسوزی به جای اینکه جوانان را جذب اسلام کنند، اسلام را جذب جوانان می کنند!» پیام و مخلص کلام قالب یادداشتهای "سره" همین شاه بیت کلام حضرتعالی است که بسیار بجا و بلیغ انشاء گردیده : «برخی از همین دوستان بد سلیقه، به جای اینکه جوانان را به خط شهدا در بیاورند، شهدا را به خط و مشی جوانان امروز در می آورند.» 
بفرمودهءحضرتعالی نفس عمل اگرچه بنابه قاعدهء "دفع افسد به فاسد" مطلقا" محکوم نیست! و قابل توجیه ! اما به زعم حقیر قطعا" بنا به حرمت بدعت نامشروع"هدف وسیله را توجیه می کند" قطعا"و بلاحدود عملی "مذموم" محسوب می شود.
باتشکر از مشارکت و همراهی موثر و متقن جنابعالی در موضوعات مطروحه که به فهم ودرک بهتر مخاطبین و اینجانب از فحوای مطلب ؛ کمک شایسته ایی می نماید. 
وفقکم الله و ایانا
سلام جناب پوراسد .. موضوع مطرح شده صرفا در کتاب ها نیست... تو برنامه های تلویزیونی مثل نیمه پنهان ماه (شبکه افق) هم بیشتر روایت ها عاشقانه و عارفانه است .. 
پاسخ:
سلام علیکم و رحمت الله
بله ؛همینطوره که سرکارعالی می فرمایید؛مع الاسف ظاهرا" این مصرع حکیمانه صائب تبریزی "چون گذارد خشت اول بر زمین معمار کج " در این موضوعات مهم و الگوساز نیز تسری پیدا نموده است و ما در این مهم به افرادی نظیر شهید آوینی نیاز داریم تا بتوانند با همان زبان هنر و به شیوهء صحیح تر این کج راهه را اصلاح نمایند. طوبی لهم و حسن مآب
با تشکر از مشارکت فعال و همیشگی سرکارعالی در مباحث "سره"
وفقکم
۱۴ مرداد ۹۸ ، ۲۱:۱۳ پیـــچـ ـک

سلام

نویسنده برای مخاطب مینویسه و مخاطب نویسنده های خانم هم معمولا خانم ها هستن. و خب جلوه های خانوادگی شخصیت شهدا برای خانم ها هم مفیدتره و هم پررنگتر. 

نکته بعدی که از نظر نویسنده مغفول هست اینه که، رفتارهای خانوادگی شهدا هم جزو رفتارهای اجتماعی حساب میشن و حق درخانواده بر محور عواطف و مهرورزیه. منظور بنده اینه که خانواده هم جامعه ست و اگر بخوایم با معیار احادیث و روایات سیره شهدا رو بسنجیم اتفاقا باید رفتار های خانوادگیشون بررسی و تبلیغ بشه. چه بسا آقایون و حتی شهدایی(در صدر اسلام) که حق خانواده به گردنشون بوده، اما در عرصه های کلان اجتماعی فریادهای حق طلبانه دارند.

روایت از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم هست که خیارکم خیار لاهلکم. پس در زمانه ای که خانواده در تیررس دشمن و تحت حملات شدید فرهنگ بیگانه به سمت فروپاشی میره تا جایی که حتی ما توی مملکت اسلامی شاهد روابطی همباشی هستیم؛ بهتره رفتارهای درست شهدا در عرصه اجتماعی به اسم خانواده تبلیغ بشه.

نکته بعدی این که، اگر نویسنده کم و کاستی در تلاش های زنانه در عرصه زنده نگه داشتن سیره شهدا میبینه وارد عرصه بشه و فعالیت کنه. اتفاقا پسران ما هم نیاز به اسطوره های واقعی ای دارن تا شجاعانه در برابر ظلم بایستن و از تحریم و قدرت های شرقی و غربی هراسناک نشن. چه اسطوره ای بهتر از شهدا؟!

 

 

پاسخ:
با عرض سلام متقابل و تشکر بابت مشارکت در این مبحث ؛ علیرغم مشکلات و مشغولیات این روزهایتان ... مخلصانه خسته نباشید عرض نموده و توفیقات روزافزون سرکارعالی و نوباوه گان عزیزتان را آرزومندم ... البته بنظرم محل مناقشهء جناب کمیلی خانم و آقا بودن نویسنده ها نباید باشد ... بلکه اعتراض به تصویر ارائه شده از شهدائیست که هیچگونه آرمان وسیرهءعلوی و اباذری و عماری نسبت به اوامر و نواهی "معروف و منکر" بصورت برجسته و محوری از ایشان به مخاطب منعکس نمی شود ... امروز گفتمان و دکترین نظام اسلام چیزی فراتر از مسائل تکراری و اولیه مندرج در کتب دفاع مقدس و انقلاب را می طلبد ... 
با تشکر از همراهی مستمر سرکارعالی
وفقکم
۱۵ مرداد ۹۸ ، ۱۱:۲۵ پیـــچـ ـک

متوجهم. نظر بنده هم درسته که این طور به نظر اومد که به آقا و خانوم بودن نویسنده پرداخته ولی در اصل لزوم پرداختن به جنبه های خانوادگی سیره شهدا و علتش مد نظرم بود.

و این که اگر در یه تحرک و فعالیت خوبی نقصی میبینیم نباید طوری انتقاد کنیم که اصل فعالیت زیر سوال بره. بلکه باید برای رفع کم و کاست هایی که به چشممون میاد تلاش کنیم. 

احتمالا نویسنده این متن اشرافشون به مکتوبات این عرصه بیشتره ولی اگر کاستی ای میبینن باید در رفع کاستی تلاش کنن نه این که به این روش نقد کنن.

از نظر من تعمدی در این روال نیست بلکه فقط کاستی های یه حرکت جدیده. به مرور رفع میشه. 

البته با اصل حرفشون در مورد کلیت وادی فرهنگ(و نه در مورد نوشتن در حیطه سیره شهدا) و سکولار کردن جامعه موافقم اما این مسئله رو متوجه نویسنده های این حیطه نمیدونم. فکر میکنم نویسنده ها خودشون از قشر انقلابی هستن و کم محرومیت نمیکشن توی این مسیر.

پاسخ:
سلام و عرض تشکر مجدد
نظر سرکارعالی بنظرم کاملا" واضح است .و در پیشبرد نتیجه بحث نیز موثر؛ این دغدغه جناب کمیلی از این لحاظ مورد اهمیت است که بنوعی "نقداز درون" محسوب می شود که مع الاسف این روزها کمتر ابراز می شود و کمتر هم مورد اقبال قرار می گیرد. اینکه تعمدی در کار نویسندگان نیست و یا از قشر انقلابی هستند هم قابل تامل و بحث است اما؛ بنظرم میانگین سنی این عزیزان که غالبا" انقلاب یا جنگ را لمس و درک نکرده اند نیز می تواند بخشی از همان آسیبی باشد که جناب کمیلی بسیار دغدغه مند در این یادداشت و یادداشت قبلی بدان پرداخته اند. البته از سفارشی نویسهایی که با بودجه های دولتی و مشکوک سعی در برجسته سازی و معرفی یک شخصیت و یاعنوان کتاب را دارند؛ فعلا از ورود به این مبحث صرفنظر می کنم هرچند که جناب کمیلی در انتهای همین یادداشت تلویحا" از اصطلاح "ضریب دادن به شهدایی خاص" نیز استفده کرده اند. بخوانید:
"متأسفانه باید اذعان کرد که این گونه نگاه ها از عرصه ادبیات و هنر دفاع مقدس فراتر رفته و در رویکردها و برنامه های ارگان ها و نهادهای مردمی و دولتی که در این رابطه ورود کرده اند نیز بروز جدی دارد! ضریب دادن به شهدایی خاص، بی توجهی به شهدایی که از نظر این حضرات جذابیت لازم را برای جذب این نسل ندارند!! ! توجه دادن به شهدایی با تصاویر خوش آب و رنگ! سردار زدگی و تهرانی زدگی در انتخاب شهدا و... همه و همه جلوه هایی ناپسند از این نوع نگاه های غلط به شهدا و دفاع مقدس اند و کاش آنان که دغدغه واقع گرایی در دفاع مقدس را دارند با نگاه اصیل و جامع انقلاب اسلامی به جنبه های مغفول زندگی شهدا نیز توجه نمایند و خود را از آفت عوام زدگی و تحت تأثیر هنجارهای غلط اجتماعی قرار گرفتن رها سازند."
باتشکر از مداقه ؛مشارکت فعال و سعه صدر سرکارعالی
وفقکم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">