سِرِه

روشنگری و تبیین تحریفات دفاع مقدس

سِرِه

روشنگری و تبیین تحریفات دفاع مقدس

سِرِه

از ایشان نیستی ؛ می گو از ایشان *
هدف اصلی ایجاد این وبلاگ، تبیین و روشنگری تحریفات در روایتگری دفاع مقدس می باشد. از مخاطبان محترم تقاضامی شود از طریق آدرس 📧 : hk43siamak@yahoo.com ویا 📱: 09177334877(لطفا"فقط پیام کوتاه) نقطه نظرات و پیشنهادات خویش را ارسال نمایند.
هرگونه بازنشر و اقتباس از مطالب این وبگاه ؛ باذکر آدرس ؛بلامانع است.
deare friends .Only comments written in persian will be displayed and responded to .Thank you

نویسندگان

* ایران کجای جدول است؟ ⏪

جمعه, ۵ آذر ۱۴۰۰، ۰۷:۱۳ ب.ظ

بسم الله الرحمان الرحیم

 * نیروهای مقاومت بسیج (بازنشر)

✍️ .... درچند روز گذشته حین ولگردی ! تصحیح می کنم وبگردی های مجازی به مطلبی نسبتا" مفید و مختصر که برای خودم هم جالب؟ بود برخوردم، جالب از این نظر که با وجود حدود 10 سال خدمت در واحد بسیج و نزدیک 30 سال خدمت در سپاه ؛ هیچگاه با اصطلاح  ( *Paramilitary forces) به معنی نیروهای شبه نظامی یا همان بسیج ملی یا بسیج مستضعفین!؟ برنخورده بودم و البته نکته دیگرش این بود که متاسفانه باگذشت حدود40 سال از فرمان تلویحی؟ حضرت امام ره دال بر تشکیل ارتش 20 میلیونی! جایگاه کشور مان با آن همه ظرفیت  نیروی انسانی و پشت سرگذاشتن جنگ و دوران سازندگی! پساجنگ در بین کشورهایی که جایگاه نخست استفاده از این نیروها را دارند؛ رتبه هفتم می باشد؟! وااسفا

*سازمان نظامی‌نما (به انگلیسیParamilitary) یک نیروی شبه‌نظامی است که دارای ساختار سازمانی، تاکتیک، آموزش و عملکردی شبیه به یک ارتش حرفه‌ای است با این‌حال تفاوت اصلی آنها این است که به‌طور رسمی جزئی از نیروهای مسلح یک کشور به‌حساب نمی‌آیند. "ویکی پدیا"

.....به گزارش خبر فوری ،نیروهای رسمی نظامی هر حکومتی برای اداره بهتر وضع کشور و استقرار امنیت احتیاج به یک بال مردمی دارند که هم رابطه مناسبی بین حکومت و آحاد ملت ایجاد کند و هم مانع از نفوذ دشمن در قلب مردم گردد.

در کشورهای پیچیده، چند قومیتی، چند مذهبی و به طور کلی متکثر نیاز به چنین نیرویی بیشتر احساس می شود. کشورهایی همانند ایران، عراق، بنگلادش، چین، کره شمالی، ویتنام، هند و... از جمله مهم ترین کشورهایی هستند که از این نیروهای پارامیلیتاری(Paramilitary forces)  یا همان نظامی – مردمی استفاده می کنند.

البته نباید از خاطر برد که پارامیلیتاری (Paramilitary)  معادل میلیشیا (Militia)   نیست و با آن فرق دارد. توضیح آنکه، واژه نخست بر گروه های آموزش یافته، واحد و هدفمند نظامی اطلاق می شود که عضو رسمی ارتش یک کشور نیستند اما توسط دولت یا حکومت آن کشور اداره شده و یا به رسمیت شناخته می شوند. همچنین، این قوا در غالب اوقات علیه حکومت شورش نمی کنند. این در حالی است که واژه دوم (میلیشیا) غالبا به گروه های شبه نظامی و آموزش دیده مسلحی اطلاق می شود که لزوما توسط دولت رسمی هدایت نشده و همیشه نیز مطیع آن نیستند و در بسیاری از موارد علیه حکومت داخلی شورش می کنند.

نیروهای شبه نظامی یا پارامیلیتاری در کشورهای مختلفی وجود دارند. کشور خودمان ایران در رتبه هفتم کشورهای دارای نیروهای پارامیلیتاری قرار می گیرد.

در ایران بسیج از بعد از انقلاب یکی از مهم ترین و اصلی ترین نیروهای نظامی – مردمی بوده که به عنوان حلقه ارتباطی بین سپاه پاسداران و مردم عمل می کرده است. با این حال، در سایر کشورهای جهان هم نیروهایی که در جایگاه بسیج قرار داشته باشند، وجود دارد. شاید روش، فرهنگ، آرمان و دستاورد این نیروهای متفاوت از بسیج باشد اما در چارت و ساختار نظامی و امنیتی، همگی یک جایگاه دارند.

 جدول زیر بر اساس تازه ترین داده های پایگاه نظامی گلوبال فایرپاورز ترسیم شده و 30 کشور نخست دنیا را به لحاظ شاخص نظامی فوق الذکر معرفی می کند.

رتبه

کشور

تعداد نیروهای شبه نظامی

1

بنگلادش

6.800.000

2

کره شمالی

6.000.000

3

ویتنام

5.040.000

4

کره جنوبی

3.010.000

5

هندوستان

2.527.000

6

کوبا

1.146.000

7

ایران

1.050.000

8

چین

660.000

9

روسیه

555.000

10

پاکستان

500.000

11

برزیل

400.000

12

مصر

400.000

13

اندونزی

280.000

14

مالزی

267.000

15

ونزوئلا

220.000

16

الجزیره

190.000

17

کلمبیا

190.000

18

ایتالیا

176.000

19

ترکیه

160.000

20

افغانستان

150.000

21

فرانسه

145.000

22

عراق

145.000

23

تایلند

140.000

24

بلاروس

110.000

25

میانمار

110.000

26

لائوس

100.000

27

سوریه

100.000

28

سری لانکا

93.000

29

اوکراین

90.000

30

نیجریه

80.000

 ⏪

نظرات  (۵)

۰۷ آذر ۰۰ ، ۱۵:۰۸ دچارِ فیش‌نگار

میشه هر استانی 35 هزار نفر بسیجی :)

پاسخ:
سلام 
محاسبهءپراکندگی جفرافیایش چندان هم آسان نیست. ضمن اینکه به آمار داده شده توسط گلوبال پاورز و منابع خبری این موسسه هم چندان اعتمادی نیست!؟ اما قدر مسلم این است که ما تا پایان دفاع مقدس چیزی نزدیک به همین مقدار نیروی بسیجی جبهه رفته داشتیم که با احتساب تعداد دفعات اعزام شان به ازای هرنفربه جبهه، بدون لحاظ تعداد نفرات*؛ آمار متناقضی تاکنون ارائه شده است و دوم اینکه تا رسیدن به ایده آل ارتش 20 میلیونی راه درازی در پیش داریم . از همراهی صمیمانه و دلگرم کننده شما در مطالعه پستها مخلصانه سپاسگزارم :)
وفقکم
*متوسط دفعات اعزام هرنفر بسیجی در 8 سال دفاع و جنگ سالی 3 مرتبه می شده .....
۰۷ آذر ۰۰ ، ۱۹:۲۶ دچارِ فیش‌نگار

به نظر من که همه مردم ایران باید بسیجی باشند و هر کس بر اساس توان و میل خودش یعنی یه نفر میتونه سالی یک کار بسیجی انجام بده یکی ده کار یکی 365 کار

امام هم که گفتن ارتش بیست میلیونی منظورشون همینه :) بقول شما ن.ش

پاسخ:
سلام بر فیلسوف جوان و عزیزم
البته ن.ش شما کاملا وجیه و محترم است و بیشتر جنبه آرمانی دارد که به ن.ش من، هنوز فاصله داریم :) اما چنانچه بقول حضرت امام ره:   اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الّا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند. ن.ش شما بیشتر ناظر بر این فرمایش حضرت امام می باشد. اما؟؟ وجه مورد نظر بنده و فحوای مطلب منتشره ناظر بر وجوه نظامی کارکرد بسیج و بسیجی یا همان "پارامیلیتاری فورس" می باشد.
باتشکر از مشارکت جدی و منطقی شما در تکمیل غنای کیفی این موضوع .
وفقکم

۰۷ آذر ۰۰ ، ۱۹:۳۳ تسنیم ‌‌

سلام

والا من با شنیدن اسم بسیج چیزهای خوشایندی برام تداعی نمیشه. لزوم وجود ارتش و سپاه و بسیج در موازات هم رو هم نمی‌دونم چیه.

پاسخ:
سلام
البته سرکار عالی شکسته نفسی می فرمایید... 
منظورم بیشتر آن شعر و عکس کذا بود :)
ممنون از التفاط سرکارعالی
وفقکم
۰۷ آذر ۰۰ ، ۱۹:۵۸ دچارِ فیش‌نگار

حاجی این همه حرف بسیج و بسیجی میشنویم ولی در عمل و صحنه های حساس باز می بینی خیلی کمتر از همین آمار فلان فایره

پاسخ:
سلام 
قضیه از آنجا ضربه می خورد که ماها والبته مسئولین و کارگزاران نظام همه بدنبال کمییت یک آرمان یا ارزش هستیم نه کیفیت ش ؟! (چی گفتم)
 وگرنه : کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ ﴿۲۴۹بقره﴾ .....قرآن هم هست :)

سلام... روز بخیر... 

مطلب جالبی بود... ممنون...

نمیدونستم کشوری مثل بنگلادش انقدر نیروی شبه نظامی داره...! 

 

پاسخ:
سلام ... مساءکم بالخیر
تشکر از حسن توجه و التفات سرکارعالی ... بله حدود 29 کشور دیگر غیر ایران هم احساء شده اندکه البته امکان دارد بیشتر هم باشند"والله اعلم"
 این تجربه و چاره ایست که غالب کشورهایی که جنگ را تجربه کرده اند بدان تمسک جسته اند... قطعا" حضرت امام ره هم با توجه به همین تجربه تاریخی و جهانی با دوراندیشی؛ 9 ماه پیش از تهاجم سراسری رژیم بعث عراق به نمایندگی از ابرقدرتهای دنیا، به تاسیس و تشکیل ارتش 20 میلیونی اشاره و تاکید نمودند.
لطف سرکارعالی مستدام
وفقکم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">